Print Friendly Version of this page pdf
نظرها: 0
0 0
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • به قلم دکتر امانی :

    انقلاب اسلامی ، وضعیت امروز و جهاد اوسط /چرا امروز ، روز جهاد اوسط است ؟

    عصر بهبهان : عصر بهبهان : دیروز جهاد اصغر داشتیم ، امروز جهاد اوسط داریم و فردا جهاد اکبر خواهیم داشت . چنانچه فیلسوف و مفسر بزرگ معاصر آیت الله جوادی آملی نوشته اند : جهاد اصغر جهاد در میدان نبرد است ، جهاد اوسط جهاد بین عقل وهوس است و جهاد اکبر جهاد بین عقل و قلب است.




    پایگاه خبری تحلیلی عصر بهبهان :

    بزرگ فیلسوف اسلامی شیخ الرییس ابوعلی سینااستدلال کرده است که (1) هر انسانی در معثیت خویش نیاز به اجتماع دارد . (2) هر انسانی در تعاملات و معاملات اجتماعی در پی سود و زیان خویش است . (3) پس لازم است شریعت واحد و قانون عادلانه ای وجود داشته باشد که اولا نیازهای اجتماعی انسان را تأمین نماید و ثانیا جلوی هر گونه سوء استفاده را بگیرد . ( ابن سینا ، 1383 ، ص 371 )...

    اگرچه گفته اند که استدلال ابن سینا ، استدلال بر ضرورت نبوت و پیامبری و صحیح است ولی حد وسط استدلال وی ، شریعت است . وجود شریعت اسلامی است که اگر نباشد سوء استفاده ها خواهد شد ، ظلم ها صورت خواهد گرفت ، حق ها به مستحق ها نخواهد رسید و نیازهای اجتماعی انسان شکل درست پیدا نخواهد کرد . البته تنها کسی که حق دارد و می تواند شریعت را بنویسد خداست .

    آنکه مجری شریعت اسلامی است حاکم اسلامی است لذا حکومت اسلامی ، دست کم دونوع ولایت خواهد داشت : ولایت سیاسی و ولایت تشریعی و این هر دو باید در یک شخص واحد جمع بیاید . آنکه ولایت سیاسی دارد و حاکم است ، ولایت تشریعی نیز دارد و فقیه است .

    سخن چیست ؟ سخن این است که اگر ما باشیم و استدلال ابن سینا ، می توانیم نتیجه بگیریم که حکومت اسلامی مرجع حل وفصل اختلافات است . این اختلافات که می گوییم نه اختلاف در اعتقادات است نه در اخلاقیات ؛ اختلاف در امور فقهی است و اختلاف در امور حقوقی و اختلاف در امور سیاسی که به نحوه مدیریت و تدبیر جامعه اسلامی ربط دارد .این حل و فصل نیز که می گوییم منظور ، نه جلوی آزادی اندیشه و بیان را گرفتن است ؛ منظور ، نه سرکوب اندیشه هاست ؛ منظور ، اعتقاد است به جایگاه مرجعیت دینی که نیابت عامه حضرت ولی عصر (عج) است و نیز التزام است ، التزام عملی تا شیرازه وحدت جامعه اسلامی نپاشد .

    چرا شیعه بر امامت بلافصل امیرالمومنین(ع) ابرام می ورزد؟ چون نصب خاص امیرالمومنین(ع) و التزام عملی امت، عامل اتحاد اسلامی است . اتحاد در نظر بدین صورت که بر کلمه (لااله الاالله) و نبوت ختمیه رسول الله (ص) با تمام فحوا و محتوا و لوازم آن اتفاق نظر داشته باشند و اتحاد در عمل بدین صورت که حول "صراط المستقیم" ، "حبل المتین" و "عروه الوثقی" اتفاق عمل داشته باشند و این هر سه یعنی علی بن ابی طالب(ع) ؛ وگرنه خواهد شد آنچه خواهد شد و متاسفانه شد . چنانچه کوثر رسول الله (ع) فاطمه زهرا (س) پیش بینی کرده بود، اگر اتحاد حول محور امیرالمومنین(ع) صورت نگرفت ؛ اختلاف حول ابنای ظلم و اولیای شرک صورت می گیرد ، چه اختلافی ؟ اختلاف در نظر و اختلاف در عمل . اختلاف در نظر چگونه ؟

    اختلاف نظر خود را به صورت نظریه های خلافت عولصیهجبر و اختیار و معضل مرتکب کبیره و بعدتر به صورت اختلاف در فهم آیات و روایات نشان داده است . گفتند خلافت یا به اجماع است یا به نصب خلیفه قبلی یا به شورای حل و عقد یا به زور این شد منشا برداشت های متفاوت و متعارض . اختلاف در عمل چه ؟ اختلاف در عمل خود را به صورت فرقه ها ، فتنه ها ، و  جنگ ها نشان داده است . اینگونه است که اصحاب جمل و صفین و نهروان برخاستند ، اصحاب راه و شورش زمان خلیفه سوم و محنت شکل گرفتند . بنی امیه ، بنی مروان و بنی عباس سر کار آمدند و قیام ها اتفاق افتادند . مگر داعش و القاعده از زیر همین بوته سبز نشده اند ؟ آنچه می گوییم همه بر امروز صدق می کند و مایه عبرت پذیری است. عبرت پذیری یعنی تطبیق دادن وضعیت گذشته بر وضعیت امروز . نگویید گذشته را چه به امروز ؟ صفت الهی همیشه و همگانی است . دیروز بود ، امروز هست و فردا خواهد بود .اختلاف سستی می آورد و ابهت می برد . مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی ذیا آیه 105 سوره آل عمران نوشته اند هر جا در قرآن کریم نسبت به چیزی مکرر در مکرر ، تحذیر کرده است و هشدار می دهد نشانه این است که اتفاق می افتد ( طباطبایی، 1417 ،ج3،ص 375) این همه هشدار درباره اختلاف امم نشانه است و نشان می دهد که واقع خواهد شد و البته رفع اختلاف با روبه خدا و رسول خدا ، با ارجاع به شریعت ممکن بلکه محقق است.

     

     

     

    بی حکمت نیست که حضرت ولی عصر (عج) مطابق توقیع شریفشان به علی بن محمدسمری ، شیعیان زمان غیبت کبری را به متابعت روایان احادیث امر فرموده اند ( شینم صندوق ، 1395 ،ج2 ، ص484) راویان احادیث در این توفیق به معنی مجتهدان جامع الشرایط است . ( برای نمونه بنگرید به نوری ، 1408، ج2 ، ص9 و نیزخوئی ،1400 ، ج13 ، ص272) مرحوم امام خمینی (ره) رجوع به مجتهدان را مربوط به پیش آمدها و حوادث اجتماعی زمان غیبت کبری دانسته اند (امام خمینی ، 1365، ص78) و نتیجه گرفته اند که حاکمیت اسلامی در زمان غیبت کبری شأن فقها و مجتهدان است .چه می خواهیم بگوییم ؟ می خواهیم بگوییم اینکه گفته اند ولایت عامل اتحاد اسلامی است . چه در ولایت ائمه معصومین (ع) و چه در ولایت فقیه صدق می کند و هنوز استدلال ابن سینا پابرجاست که هنوز نیاز به تشریع آن جا که اختلاف روی می دهد یک نیاز ضروری است و الا سنت الهی به کار خواهد افتاد و اختلاف زمینه سستی و انحطاط را فراهم خواهد آورد .

    دیروز جهاد اصغر داشتیم ، امروز جهاد اوسط داریم و فردا جهاد اکبر خواهیم داشت . چنانچه فیلسوف و مفسر بزرگ معاصر آیت الله جوادی آملی نوشته اند : جهاد اصغر جهاد در میدان نبرد است ، جهاد اوسط جهاد بین عقل وهوس است و جهاد اکبر جهاد بین عقل و قلب است. ( جوادی آملی ، 1392 ، ص93) چرا امروز ، روز جهاد اوسط است ؟ به دلیل اینکه اختلاف ، ریشه اش در پیروی هواست ، در این که هر کس بگوید "من"اما اتحاد ، ریشه اش در پیروی عقل است ، در اینکه هر کس بگوید "او"بخشی از این جهاد با عقل مفطور حاصل خواهد شد با وجدان و بدیهیات و بخشی از این جهاد با عقل استدلالی . نمونه شواهد بر این مدعا را به اجمال خواهم گفت تا قرینه ای باشدبراینکه چرامیگوییم تبیین انقلاب اسلامی و ولایت فقیه نیازمند جهاد اوسط است .

    انقلاب اسلامی یک الگوی جدید ، الگوی زیست جدید به میان آورده است که از یک سو در جهان مادی گرای امروز خواستار زیست معنوی گرا و مبتکرانه است و از یک سوی دیگر الگویی برگرفته از ولایت ائمه معصومین است ، متفاوت با آنچه اهل سنت می اندیشند و مقابل با آنچه دولت های انسان محور و سودگرای مدرن گفته اند و خواسته اند . میشل فوکو متفکر فرانسوی نوشته است : آنچه به جنبش ایران قدرت بخشید ، یک ویژگی دوگانه است.ازیک سو اراده ای جمعی که از لحاظ سیاسی کاملا مستحکم شده است و از سوی دیگر اراده به تغییر ریشه ای زندگی (فوکو ، 1379 ، ص 67) او تشیع را نوید و تضمین وسیله ای برای تغییر ریشه ای ذهنیت دانسته و اسلام را ( روح یک میان بی روح ) دانسته است ( فوکو ، 1379 ، ص ص 59 و 60) این الگوی جدید به مذاق بعضی ها خوش نیامد چه در داخل و چه در خارج .

    شهید مرتضی مطهری هشدار داده بود که خطر درونی وجود دارد . ایشان با استفاده از آیه 3 سوره مائده گفته بود با استقرار جمهوری اسلامی شاید خطر بیرونی رفع شده باشد ولی خطر درونی رفع نشده است . ( مطهری ، 1372 ، ص25 ) تحریف و فتنه سیاسی دو خطر درونی است که می تواند اختلاف بیانگیزد . محمد هاشم کمالی فقیه اهل سنت مالزیایی در مقاله خویش (( آزادی بیان در اسلام ؛ تحلیلی از فتنه )) گفته است : فتنه آشوب گرانه به سخنان و افعالی گفته می شود که در میان مردم مخالفت و مناقشه را چنان بالا می برد که دیگر مومنان را از کافران نمی توان تمیز داد ( کمالی ، 128 ، ص6) روایات متعددی هست که وقوع فتنه ها و کشتارها در امت اسلامی را هشدار دادند و گفته اند آخرالزمان محفوف به پلای ( فتن و ملاحم ) است . ( کلینی ، 7 ، 14 ، ج8 ، ص8ه و ابن بابویه ، 1395 ، 290 ، ص350 ) پس می طلبد که انسان بکوشد اولا عامل فتنه نگردد ثانیا داخل فتنه نگردد وگرنه دین و دنیای خویش را خواهد باخت . تنها ایمان محکم در این مواقع ، التزام به شریعت است .

    خط درونی اگر رفع شود خط بیرونی ، خطر نیست . اتحاد امت چنانچه سنت الهی اقتضاع می کند عامل انتصار و پیروزی است ولی چه باید کرد وقتی عوامل بیرونی وجود دارد و نه تنها وجود دارد که به عوامل درونی جهت می دهد ؟

    نقش ایرانیان در گسترش اسلام و توسعه تمدن اسلامی و نقش ایرانیان در روایات آخرالزمان پنهان نیست از همین جا می توانیم دریابیم که وقوع انقلاب اسلامی ، انجمن های مخفیانه ، صهیونیسم جهانی و دولت های استعمارگر را به وحشت انداخته است . پروتکل های رهبران یهود گواهی می دهد که آنان در صدد حکومت جهانی هستند ولی نهضت حسینی و انتظار مهدوی که دوبال شیعه است و دو ریشه مبنایی انقلاب اسلامی اند ، این انگاره مرهوم را به چالش می گیرد . تا آن جا که در کنفرانس شیعه شناسی تلاویو ( دسامبر 1948 ) برتارد لوییس گفت : هدف شیعیان بازگرداندن تاریخ به مسیر صحیح است و گفت : شیعه گری عبارت است از مخالفت با وضع موجود و نظام حاکم ( شفیعی سروستانی،1390،ص 77و 78) و گفتند نهضت سرخ عاشورا و باور سبز مهدوی دو عامل مهم و تعیین کننده در حرکت های اصلاح طلبانه ی شیعیان است ( شفیعی سروستانی ، 1390 ، ص 92 )

    از این رو که انقلاب تشیع در ایران اسلامی در نقطه مقابل نظم نوین جهانی است و از این رو که در آن سو ، برنامه اسلام هراسی ، ایران هراسی و شیعه هراسی کلید برخورد مال حرام و نسل حرام ترویج می شود ، شبکه های ماهواره ، سلاح های بیولوژیک ، شرکت های هالیوود ، کنسرت های موسیقی ، طراحی های ژنوم ، بازی های رایانه ای ، مواد مخدر و تجارت غذا رخ می نماید و به میدان می آید .

    دیگر استعمارگران لشکر نمی کشند . الان دیگر به تله کراسی ( حکومت از راه دور ) و جنگ های نیابتی و استحاله از درون روی آورده اند . آیا این همه کافی است که بگوییم زمان ، زمان جهاد اوسط است؟ و باید بین عقل که وسیله عبادت خدای رحمان و اکتاب جنان است و هوس که وسیله ولایت شیاطین جن و آدم و اختیار جهنم است ، عقل را برگزینیم ؟ آیا کافی نیست که بگوییم باید بین عقل اتحاد آفرین که شرهیت را حکم قرار می دهد و هوس اختلاف انگیز که حکم نمی شناسد ، عقل را مبنا قرار دهیم ؟ و آیا کافی نیست که بگوییم نیاز داریم به شناخت عمیق تر و دقیق تر زمانه خویش و نیاز داریم به تربیت جنود عقل تا این نهال نورسته انقلاب اسلامی را در فتن الشبهات و در فتن الشهوات آبیاری نماید و آن را در برابر تحریفات و فتن داخلی خطرات خارجی نگهداری بنماید و در این مسیر جهاد و فداکاری بنماید که جهاد فی سبیل الله ، همانا انتظار فرج است .

    میثم امانی

     

    منابع :

    1-     ابن سینا ( 1388 ) الاث رات و التنبیهات ، جلد سوم ، قم ، نشرالبلاغه

    2-     طباطبایی ، محمد حسین ( 1417 ) ، المیزان فی تفسیرالقران ، قم ، دفتر انتشارات اسلامی

    3-     قمی ، ابن بابویه ( 1395 ) کمال الدین و تمام النغمه ، تهران ، انتشارات الاسلامیه

    4-     خمینی ، روح الله ( 1365 ) ولایت فقیه ، تهران ، دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

    5-     جوادی آملی ، عبدالله ( 1392 ) کوثر کربلا ، قم ، نشراسرار

    6-     فوکو ، میشل ( 1379 ) ایران روح یک جهان بی روح ، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهان دیده ، تهران ، نشرنی

    7-     مطهری ، مرتضی ( 1372 ) پیرامون انقلاب اسلامی ، تهران ، انتشارات صدرا

    8-     کمالی ، محمدهاشم ( 1381 ) آزادی بیان در اسلام ، ترجمه محمدسعیدخیالی کاشانی،تهران ، نشرقصیده سرا

    9-     شفیعی سروستانی ، اسمائیل ( 1390 ) مسیحیان صحیونیست و عملکرد آنان در شرق اسلامی ، تهران ، نشر هلال

    10-کلینی ( 1407 ) ، اصول کافی ، تهران ، داراکلبت الااسلامیه

    11-نوری ، حسین ( 1408 ) متدرک الوسائل ، قم ، موسسه آل البیت

    12-خوئی ، ابوالقاسم ( 1400 ) منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ، تهران ، مکتب الاسلامیه


    تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶:۲۱ | دوشنبه, ۱۳ / بهمن / ۱۳۹۳
    اشتراک گذاری

    دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

    Leave a reply

    نام:: _REQ_FIELD
    _CF_EMAIL: غیر فعال
    وبسایت::
    دیدگاه: _REQ_FIELD