Print Friendly Version of this page pdf
نظرها: 0
0 0
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم

    فرجی دانا عزل شد

    عصر بهبهان : نمایندگان مجلس با 145 رأی موافق، 110 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 270 نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم، نتوانست مجدداً رأی اعتماد را کسب کند.


    به گزارش عصر بهبهان به نقل از رهیاب نیوز دقایقی پیش بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (29 مرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد 112، 222، 223، 224، 225، 226، 225، 226، 227، 228، 229 و 230 آیین نامه داخلی مجلس آغاز شد.

    پیش از این در نشست علنی سه‌شنبه 21 مرداد ماه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از پایان فرصت یک ماهه وزیر مربوطه با اصرار نمایندگان خواستار استیضاح و با امضای حدود 51 نماینده مجلس اعلام وصول شد.

    استیضاح کنندگان در نامه ارائه شده به هیأت رئیسه مجلس، دلیل استیضاح خود را عدم پایبندی به رویه‌های قانونی و مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و ترویج افراطی گری در دانشگاه ها عنوان کرده بودند.

    متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم بدین شرح است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و تهیات

    احتراما همان گونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی ، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش اندوزی علم را از اولویت های ایران اسلامی برشمردند.

    با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی صد چندان می نماید با کمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی دانا وزیر محترم علوم ،‌تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی کشور و بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت.

    که نشانه های آن کاملا آشکار است از این رو ما امضا کنندگان ، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی مصالح کشور ، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.

    1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی

    2- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

    3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی ‌وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاهها

    4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.

    * آیین‌نامه داخلی مجلس در بررسی طرح استیضاح وزیر علوم

    بر اساس ماده 226 آیین‌نامه داخلی مجلس پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

    در تبصره 1 این ماده آمده است که وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏توانند حداکثر یک ساعت ازوقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

    در تبصره 3 این ماده آمده است که استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

    بر اساس ماده 227 آیین‌نامه داخلی مجلس پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏ جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هرکدام از ربع ساعت تجاوز ننماید، رئیس جمهور مى‏تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

    در ماده 228 آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏گذارد.

    همچنین بر اساس ماده 229 آیین‌نامه داخلی درصورتى که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏ کنندگان مطالب خود را بیان مى‏کنند و رئیس جلسه اعلام أخذ رأى عدم اعتماد مى‏کند.

    * حضور 8 وزیر در مجلس

    محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد، جنتی وزیر ارشاد و رحمانی فضلی وزیر کشور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیف مدیرعامل بانک مرکزی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش، مجید انصاری معاون پارلمانی دولت، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه ونصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم، فرجی دانا را در این جلسه همراهی می کنند.

    تا این لحظه رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم حضور پیدا نکرده و احتمالا حاضر نخواهد شد. اسحاق جهانگیری بجای حجت الاسلام و المسلمین روحانی به مجلس آمده و وزرا را همراهی می کند.

    امروز روز امتحان ماست/ راهی جز استیضاح فرجی‌دانا نداشتیم

    علیرضا زاکانی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه 29 مرداد در موافقت با استیضاح وزیر علوم گفت: یکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون برای رشد انسان‌ها و افتراق بین راستگویان از دیگران است این که خداوند بزرگ فرمود همه مورد ابتلا و‌ آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود.

    اهم اظهارات نماینده تهران را در ادامه بخوایند؛

    امروز روز امتحان ماست برای اینکه معلوم شود تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت فرقه ای - جناحی داریم، معلوم شود رعایت حق مردم را می کنیم یا توجه به منافع حزب خودمان داریم.

    استیضاح کنندگان از حامیان جدی فرجی دانا در روز رای اعتماد به ایشان در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت گیری نادرست این وزارتخانه راهی جز استیضاح نیافتنند.

    سوال اساسی این است که چرا اسیتضاح؟ آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟ به راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری را با وزیر داشتند و چه پاسخی دریافت نمودند؟ علت اساسی قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال نمودن همه گسل های گروه‌گرایی سیاسی، باندبازی و تفرفه در دانشگاه به جای توجه به علم و انسان سازی در دانشگاه ها بود.

    نکته اول به کارگیری مسئولان وزارتخانه و دانشگاه ها بدون دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست دانشگاه ها بود. وزارت علوم حتی به نامه وزارت اطلاعات درباره بکارگیری برخی عناصر بی صلاحیت هم توجهی ننمود. ممکن است وزیر با دریافت اخیر استعلام وزارت اطلاعات خود را تابع قانون بداند اما سوال این است چرا بعد از یک سال استعلام دریافت نمودند و بعد از طرح استیضاح به این وظیفه قانونی عمل نمودید؟

    نکته بعدی بازگشت عناصر بی صلاحیت به دانشگاه ها است. اسناد حضور این افراد در دانشگاه ها موجود است.البته در جلسه ای که در حضور رییس مجلس در 16 تیر ماه امسال تشکیل شد، وزیر با فرافکنی بیان داشتند که دانشگاه آزاد پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جداست و رویه خود را دنبال می کند ما به عنوان نمایندگان با اسامی ارائه شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم ما اعتراض کردیم که چرا بی توجه به نامه وزارت اطلاعات اقدام به جذب افراد بی صلاحیت در دوره های تحصیلات تکمیلی شده است؟

    مسائل دیگر ما اعتراض به این بود که در انتخاب روسا و هیئت های جذب اساتید همین رفتار سلیقه ای و بی قانونی علی رغم اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رییس جمهور تکرار شد. این انتخاب باید با معرفی وزیر و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید باشد اما وزیر به بهانه نظرخواهی اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیات های سه نفره به دانشگاه گرفت که در بسیاری از دانشگاه ها این هیات منشا التهاب و درگیری شدند.اقدامی که به نام اساتید فضا را برای گروه های فرصت طلب فراهم کرد.

    ما می‌گوییم نظرخواهی از اساتید مهم است اما شیوه وزیر غلط است و منجر به التهاب در دانشگاه و سرمایه سوزی می‌شود. ثانیا چه کسی بر شیوه وزیر نظارت می کند که به نام اساتید به دام گروه های فرصت طلب نیفتیم. از سوی دیگر این رویه خلاف مصوبات قانونی است چرا آقای وزیر بر رویه های غیرقانونی و سلیقه ای خویش انقدر تاکید دارند.

    *از دیگر اعتراضات ما التهاب آفرینی و فعال نمودن گسل های امنیتی، سیاسی و جناحی در دانشگاه ها است. مجوز دادن به نشریات الحادی منحرف و فتنه گر و تجزیه طلب و فعال نمودن تشکل هایی که تجربه انحرافات و آشوب آفرینی آنها در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 مشاهده شده است از این نوع التهاب آفرینی ها است.

    *نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر وزارتخانه در این بخش به بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه ها موجب این رفتارهای ناثواب و مغایر با قانون شده است. اینجا به صراحت می گوییم پرچم آزادی خواهی و آزاد اندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه ها به روایت تاریخ در دست رهبری است. ما طرفدار ازادی هستیم اما فرق آزادی را با افراطی گری می دانیم.

    *بازگشت عناصر مشکل‌دار که دارای مشکلات اخلاقی هستند به دانشگاه ها مورد اعتراض استیضاح کنندگان است. استادی که باعث خودکشی سه دانشجو شده بود و از دانشگاه اخراج شده بود دوباره در این دولت به داشنگاه بازگشت که بعد از اعتراضات ما از کار اخراج شد اما هنوز دفتر او پابرجاست و از بیت المال ارتزاق می کند. اسناد حضور افرادی از این نوع در دست من است که به واسطه مسائل اخلاقی یا دیگر مسائل اخراج شدند و امروز دوباره به دانشگاه بازگشتند.

    * ما اعتراض داریم که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه را ندارد.اعتراض دیگر ما در بکارگیری عناصر فتنه گر بود. وزیر در جلسات مکرر اعلام می داشتند که هیچ فتنه گری در دانشگاه بکار نگرفته اند و از ما می خواستند نام افراد را ببریم. صحبت نمایندگان ین بود که همین سیاست ها را در که می گویید اعلام کنید..

    * انسداد در تولید علم و کند شدن روند رو به رشد آموزش و علم در کشور بود که در آینده ایران و تمدن اسالامی تاثیرگذار است و امروز هم پایه های اقتصاد مقاومتی را لرزنداه است.

    * اعتراض ما با کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی و سبک و سیاسی کاری هایی مثل بورس بود.خداروشکر ما هیچ بهره ای از رویه قانونی بورس نداشتیم ولی بخشی از وزرا و ریاست جمهوری از این موهبت الهی و این مرجع قانونی بهره بردند لذا بورس شدن شیوه قانونی است اما اشکال ما این بود که شورای عالی بورس عده ای را با تمهیدات قانونی بورس کرده ست و وزارت علوم نمی تواند بورس نزدیک به 2500 نفر را ندارد

    *احتمال خلاف هست و باید کمیته ای تشکیل و با تخلفات برخورد کنند ومجلس هم حمایت می کند اما معاونان و مسئولان وزارت علوم با بی تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند.

    *آنچه درد آور است مواجه منطقی و قانونی با وزیر علوم از سوی نمایندگان است اما لجالجت وزیر مشکلات را تشدید کرده است. رفتارهای مجلس کاملا قانونی و خیرخواهانه بود ما چگونه رفتار کردیم از یک هفته بعد از رای اعتماد و شروع انتصابات آقای حداد و ابوترابی با ایشان جلسه کردند و اصلاح مسیر را درخواست کردند. نکات فوق الذکر را در کمسیون آموزش بارها به ایشان تذکر دادند. با نامه وزارت اطلاعات درباره جذب افراد بی صلاحیت در دانشگاه ها جلسه ای در دفتر ریاست مجلس رگزار و اصلاح رویه طی دو هفته درخواست شد اما بار هم اصلاحات صورت نگرفت. از وزیر سوال و کارت زرد داده شد اما راه ناثواب اصلاح نشد. جلسات زیادی با وزیر معاون رییس جمهور و ....در حضور هئیت رییسه مجلس و روسای فراکسیون تشکل شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت یک ماه فرصت داده شد اما کار امیدوار کننده صورت نگرفت و ما مجبور به استیضاح شدیم.

    *دولتی ها با عمل نکردن به وعده ها لجبازی کردند تهمت سیاسی بودن به نمایندگان و مجلس زدند تهدید به استمرار مسیر طی شده تا کنون برای آینده نموندد با افشاگری غیراخلاقه درباره بورسیه خواستند نمایندگان را تحت فشار قرا ردهند دنبال تطمیع نمایندگان بودند.معامله گری چه معنایی چز این دارد.

    پخش کلیپ سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع فتنه گران سال88

    ، سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت به عنوان یکی از موافقان استیضاح صحبت کرد.

    وی در خلال صحبت‌های خود فیلمی را به نمایش گذاشت که در آن برخی از معاونان کنونی وزارت علوم و یکی از روسای دانشگاه‌ها در جمع فتنه‌گران 88 حضور داشتند.

    این فیلم از نشست تشکل‌های دانشجویی با رضا فرجی‌دانا در سوم تیرماه سال جای گرفته شده و در آن دانشجویان انتقاداتی را نسبت به انتصابات وزیر علوم در این وزارتخانه و برخی دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند.

    در این فیلم دانشجویان نسبت به وضعیت دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و اصفهان انتقاد کرده و سرپرست کنونی دانشگاه را از حامیان فتنه می‌دانند و می‌گویند که در دانشگاه اصفهان تا 6 ماه پس از فتنه 88 با دستبند سبز در دانشگاه حضور می‌یافتند که وزیر هم در پاسخ به این دانشجویان می‌گوید متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت این‌قدر عقب مانده است!

    نقوی‌حسینی در این لحظه با قطع فیلم، خطاب به فرجی‌دانا می‌گوید سیستم اطلاعاتی مملکت بسیار هم قوی است، اما این سیستم برخی از گزینه‌های شما را برای انتصابات رد کرد، اما شما به آن عمل نکردید و آن سرپرستان را تغییر ندادید.

    در ادامه این فیلم تصاویری پخش شد که حضور سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز در تجمع فتنه‌گران سال 88 را نشان می‌دهد.

    در ادامه این فیلم سرپرست کنونی دانشگاه شهید چمران اهواز در حال قرائت بیانیه فتنه‌گران است.

    در ادامه این فیلم تصاویری پخش شد که جعفر توفیقی مشاور عالی وزیر علوم را در جمع متحصنین فتنه 88 نشان می‌دهد که وی با بیان سخنانی علیه رئیس جمهور دوره دهم و حمایت‌ از میرحسین موسوی یکی از سران فتنه، سعی در آرام کردن متحصنین دارد.

    توفیقی در سخنان خود در جمع متحصنین می‌گوید از هر جنبه‌ای که نگاه می‌کنیم ابعاد این موضوع تاسف و تالم بیشتری را نشان می‌دهد؛ رای شخصیت با تقوا و مدیر مثل میر حسین موسوی را بگیرند و به اسم کسانی بنویسند که انقلابیون و مدیران چند روزه هستند.

    سیدحسین نقوی‌حسینی پس از این کلیپ راجع به این سخنان جعفر توفیقی که القای تقلب در انتخابات 88 را مطرح می‌کنند، گفت: براساس فرموده مقام معظم رهبری کسانی که القای تقلب کردند مجرم هستند، اما امروز این مجرمان در وزارت علوم حضور دارند و آقای فرجی‌دانا هم از این افراد دفاع می‌کند.

    لاریجانی با اشاره به اظهارات زاکانی و نامه انصاری: رئیس جمهور از بورسیه استفاده نکرده است

    دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سخنان علیرضا زاکانی در موافقت با استیضاح گفت: یکی از مطالبی که آقای زاکانی گفتند این بود که "به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونین ایشان و رئیس جمهور از این موهبت بورسیه بهره‌مندند" که در این راستا آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه این مطلب خلاف است و دکتر روحانی از بورسیه‌ای استفاده نکرده‌اند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من گفتم تحقیق کردند و مطالب آقای زاکانی چک شد که ظاهراً در فیلم از زبان آقای زاکانی آمده است "به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کرده‌اند"، ظاهراً سبق لسانی بوده و نوشته‌شان غیر از بیان‌شان بود.

    لاریجانی با بیان اینکه رئیس جمهور از بورسیه استفاده نکرده است، گفت: اگر اشتباهی در بیان بوده است، تصحیح می‌شود. /

    جواد هروی:(مخالف استیضاح): وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است

    جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت 9 ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجی‌دانا صحبت کردم.

    وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و 9 ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم می‌پردازم.

    هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانه‌ها که می‌گویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصه‌های این وزارتخانه است.

    نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیده‌ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.

    هروی تصریح کرد: رشد افسارگسیخته بودجه برخی از دانشگاه‌ها نشان‌دهنده حیف و میل بودجه‌ای در برخی از این دانشگاه‌ها خواهد بود.

    هروی ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازیم؟ امروز حوزه علمی خط مقدم صدور انقلاب است و یک کار لوکس و تجملی نیست، باید آستین‌ها را در این حوزه بالا بزنیم و وزارت علوم این کار را انجام داد.

    وی با بیان اینکه یکی از عوامل تسریع روند تولید علم، برنامه‌ریزی است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستای کاهش فرار مغزها و افزایش عدالت آموزشی و استاندارد آموزش در محیط دانشگاه برنامه‌ریزی داشته و این مسائل در ماه‌های گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراین باید انصاف داشته باشیم و بدانیم که این کارها به صورت جد در وزارت علوم پیگیری شده است.

    هروی افزود: وزارت علوم معرکه پایان‌پذیری مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشی در قالب طرح آمایش و یکپارچگی استانداردها را انجام داد و در ماه‌های گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسیاری از وزارتخانه‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم این بحث را عملیاتی کرد.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مهمترین مباحث معطل‌مانده در دانشگاه‌ها بوده است، گفت: برای اولین‌بار شاهد شکل عملی ارتباط صنعت و دانشگاه در 9 ماه گذشته بودیم، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان وزارت علوم با وزارتخانه‌های دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل سندهای رسمی است که در تاریخ این کشور می‌ماند و به عنوان مستندات حاکی از حرکت‌های وزارت علوم گام‌های جدی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان می‌دهد که این اسناد در نوع خود در شاخصه‌های آموزش بی‌نظیر است.

    هروی گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای آموزش عالی مالیده شده بود، در زمان وزارت فرجی‌دانا عملی شد که این مسئله حکایت از تلاش مظلومانه این وزارتخانه دارد، آیا باید وزارت علوم این مسائل را جار می‌زد؟ عده ای با بی‌انصافی می‌گویند که تلاشی نشده است.

    وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی در ماه‌های گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است و انتشار کتابچه‌ای در این راستا جز به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای انجام این کار نیست.

    هروی ادامه داد: چرا استیضاح‌کنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمی‌بینند. وقتی عیب را می‌گوییم باید هنر را نیز بیان کنیم.

    وی با اشاره به بحث بورسیه‌های غیرقانونی گفت: در سخن برخی از استیضاح‌کنندگان بحث برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کسانی که غیرقانونی بورسیه شدند، هستیم.

    وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با چگونگی روند بورسیه شدن در سال‌های گذشته افزود: امروز یک فیلتر به نام آزمون برای بورس در نظر گرفته شده است. نباید اظهارنظرهایی داشت که باعث اختلاف شود.

    هروی ادامه داد: در سال‌های گذشته یک نکته به بحث قوانین بورس اضافه شد که کسانی که خدمات فرهنگی دارند می‌توانند از بورس استفاده کنند ولی یک رسانه هم حتی این را پیگیری نکرد که چرا بیشتر کسانی که بورس شده‌اند از یک رشته هستند.

    وی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور برای بورس با یک رانت غیرقانونی مواجه هستیم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمی بالا بورس می‌شود.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشسته‌‌اند؟ چگونه بعضی‌ها این قضیه را توجیه می‌کنند؟

    وی ادامه داد:‌اگر تا این زمان فقط نخبگان از بورس استفاده می‌کردند بعد از این قضیه بورسیه موجب شد هر کس که نور چشمی بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کسانی که با این وضعیت دکترا می‌گرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نیز می‌شدند.

    عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورسیه‌های غیرقانونی یک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: این رانت بدین صورت بوده که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامه‌‌های این مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزیر دوره دکترا را می‌گذراندند.

    هروی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که معدل مدرک کارشناسی آنان زیر 12 است کسانی نیز با معدل زیر 14 کارشناسی ارشد گرفته‌اند حال با این وضعیت وارد دوره دکترا شده‌اند این اقدام پا روی قانون گذاشتن است.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بورسیه‌ها بی‌قانونی که صورت گرفته این بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نیز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسیه‌های غیرقانونی را مطرح کرده باید قدردان آن باشیم.

    وی با اشاره به آمارهای وزارت علوم در حوزه پژوهشی گفت:‌ ما در مراجعه به آمارها به پایگاه‌هایی استناد می‌کنیم که از رتبه‌های علمی برخوردار باشند که یکی از آنها پایگاه استنادی جهان اسلام ISC است.

    هروی با اشاره به آمار این پایگاه استنادی پیرامون وضعیت علمی کشور، گفت: با توجه به آماری که ISC عنوان کرده توسعه علمی کشور از روند معقولی برخوردار بوده چرا کسانی که در این حوزه اطلاع اندکی دارند،‌اظهارات ناصواب می‌کنند؟

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان می‌کند که سخن از تنزل تولید علم جایز نیست. بر خلاف گفته بسیاری از رسانه‌‌ها که عنوان می‌کنند در این 9 ماه حرکت علمی صورت نگرفته و اقدامات جناحی بوده، اینطور نیست.

    وی تصریح کرد: در خصوص حمایت از پارک‌های علم و فناوری بودجه تخصیص داده شده از 3.5 میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است همچنین پیرامون مرکز تحقیقاتی نیز از 2.5 میلیارد به 11 میلیارد ارتقا یافته است.

    جواد هروی در پایان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهیان گفت: بنده اعلام می‌کنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطی‌ها از این قضیه بسیار بهره می‌برند.

    علی اصغر زارعی(موافق استیضاح): سه هزار بورسیه‌ای که ادعا داشتند 190 نفر شدند

    علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه در صحن علنی، گفت: من جزو کسانی بودم که تلاش بسیاری برای رأی آوردن آقای فرجی‌دانا در روز رأی اعتماد انجام دادم و خود ایشان نیز شاهد است.

    وی ادامه داد: با فرآیندی که به ویژه در چهار ماه گذشته پیش گرفته شد متأسفانه امروز در جمع استیضاح‌کنندگان قرار گرفتم.

    وی با اشاره به حضور حداقل در 6 جلسه با حضور وزیر علوم که در بعضی از آنها رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌ها نیز حضور داشتند، گفت: من بحث خود را به بورسیه‌ها محدود می‌کنم؛ آقای صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اعلام کرد سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل انجام شده است.

    زارعی با اشاره به درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تشکیل جلسه با حضور مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: بنده خود دو روز پرونده را از نزدیک مطالعه کردم و از اول هم مشخص بود که لیست‌های تهیه شده با عجله تدوین شده است و فقط نام و نام خانوادگی بدون هیچگونه اطلاعات دیگری مطرح شده است.

    وی ادامه داد: ما در آن جلسه از مسئولان وزارت علوم پرسیدیم چرا گفتید فرزندان مسئولان از بورس غیرقانونی استفاده کرده‌اند و در سایت‌ها اسامی را منتشر کرده‌اید که آنها جواب دادند ما هیچ اسمی را منتشر نکردیم و مدیران نظارت این کار را کرده‌اند.

    نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از معاونت و وزارت علوم خواستیم که پرونده‌ها را بیاورند و وقتی آنها را مطالعه کردیم مشاهده کردیم که هیچ موضوع خاصی نیست که آنان نیز بعد گفتند ما اصلاً چنین ادعایی را مطرح نکردیم و برای جلسه بعد نیز لیست‌ها را اصلاح کردند.

    وی در مورد نامه‌ای که وزارت علوم به شخص خودش داده است، گفت: در فهرست بعدی که تهیه شد، سه هزار نفر به 190 نفر کاهش پیدا کرد و اگر همه مصوبات سازمان دانشجویی در مورد آنها صورت گیرد این تعداد نیز به یک دهم کاهش پیدا خواهد کرد.

    زارعی اظهار کرد: 500 نفر در فهرست اعلام شده افزایش سن داشتند اما اگر پرونده‌ها را مشاهده کنیم می‌بینیم که 729نفری که مشمول بورس خارج از کشور شده‌اند به 430 نفر کاهش یافته و هزار و یازده نفر نیز جز مربیان هستند که اصلاً در این بحث قرار نمی‌گیرند.

    وی از اعتراض اعضای کمیسیون به مسئولان وزارت علوم در مورد انتشار عدد بدون استناد سه هزار نفر سخن گفت و افزود: به آنها گفتیم چرا فضای کشور را خراب می‌کنید و چرا در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مطلب می‌نویسند که بورسیه دوستان نمایندگان مجلس با مشکل مواجه شده است.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد خود من که گفته‌اند و برادرم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی هستند، باید بگویم که من سه برادر دارم که یکی از آنها در ابتدای انقلاب شهید شده و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند و اصلاً به دانشگاه نرفته‌اند.

    این موافق استیضاح در پایان گفت: همین روش‌ها و بداخلاقی‌ها جزء دلایلی است که ما را به این نقطه یعنی استیضاح وزیر علوم رساند.

    لاریجانی ریاست ادامه جلسه استیضاح را به ابوترابی‌فرد سپرد

    همزمان با آغاز نطق مخالفان استیضاح وزیر علوم، لاریجانی ریاست جلسه را به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس واگذار کرد.

    پاسخ زاهدی به برخی سخنان هروی

    حجت‌الاسلام ابوترابی فرد رئیس جلسه علنی امروز مجلس پس از سخنان جواد هروی نماینده موافق ابقای وزیر علوم با اشاره به برخی از سخنان وی،‌ گفت:‌ جناب آقای زاهدی توضیحاتی را در زمینه برخی از بحث‌هایی که آقای هروی در سخنان خود مطرح کرده‌آند به هیأت رئیسه ارائه دادند.

    وی افزود:‌ آقای زاهدی گفته‌اند که از سال 85 به بعد شورای بورس آیین‌نامه ای را برای پذیرش دانشجو اعلام کرده است که ایشان هم زیر آیین‌نامه تنها بر این نکته تأکید کرده است که طبق آیین‌نامه عمل شود.

    رئیس جلسه علنی مجلس ادامه داد: همچنین آقای زاهدی بر این نکته تأکید کردند که معدل برای مقطع کارشناسی جهت پذیرش در بورس 14 و برای مقطع کارشناسی ارشد 16 است.

    فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی سخنان خود را شروع کرد

    مهمترین محورهای صحبت‌های فرجی‌دانا در مجلس

    * من برای پاسخگویی به دغدغه‌های نمایندگانی که با خلوص نیت دنبال حل مسائل هستند، اینجا حضور دارم.

    * بعضا ممکن است از عملکردم نقاط ابهام و چالشی در ذهن ها ایجاد کرده باشد، امیدوارم بتوانم این نقاط تاریک را در ذهن ها روشن کنم. از خدا خواسته‌ام آنچه خیر است را بر زبان من جاری سازد.

    - امروز متوجه شدیم حملات تازه‌ای به غزه از سوی صهیونیست‌ها صورت گرفته. یاد شهدای غزه را گرامی می داریم. با ذکر صلوات و قرائت فاتحه‌ای روح شهدای غزه را قرین رحمت گرداند.

    - اگر خطایی در سیاست‌گذاری‌های علمی رخ دهد، بعضا ده‌ها سال بعد آثار او نمایان می‌شود. از اینجهت می‌گویم که توجه دوستان را به یکی از موضوعات محوری استیضاح که کند شدن روند رشد علمی کشور است معطوف کنم. یک اسلایدی آماده کرده ام که ملاحظه کنید. بر اساس آمار سایت‌های اندیس کننده مقالات، ما به جای اینکه سهممان 1 درصد باشد، بحمدالله در سال 2014 در هشت ماه اول به 1.6 درصد رسیده است. این را می‌توان برداشت کرد که آنچه ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جای گذاشته. بنده قسمت اول عرایضم خدمت نمایندگان عزیز این است که نگذاریم سکه هایی به جای سکه های اصل رواج یابد. در سال 2014 آنچه که اندیسش مشخص می شود 6 ماه قبلش داوری شده. و بعضا نتیجه کاری است که 2 تا 4 سال قبل فرایندش آغاز شده است.

    تازه این به خود فرآیند تولید علم برمی‌گردد. میخواهم نتیجه بگیرم آنچه که الان بنده با آن در صحنه آموزش عالی دست و پنجه نرم می کنم نتیجه سیاست ها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل بعضا آغاز شده. اگر رکودی می بینیم که هنوز دیده نمی شود، ولی بنده خوف آن را دارم که چنین رکودی ایجاد شود و تمامی سعی خود را میکنم که چنین رکودی را شاهد نباشیم، به واسطه سیاست ها و کارهایی است که سالها قبل آغاز شده است.

    من تازه درباره خود تولید علم صحبت کردم. کسانی که تولید علم را انجام می دهند در نظر بگیرید. دانشجویان تحصیلات تکمیلی، 2 تا 2 سال و نیم در فوق لیسانس و 4 سال در دکترا. یک ورودی تحصیلات تکمیلی 7 سال بعد جایی است که میخواهد استادیار باشد. ما درباره یک فرآیند ده ساله صحبت میکنیم. برای کسی که تولید علم را انجام میدهد به صحنه بیاید.

    هرآنچه الان انجام می دهیم به 10 سال بعد برگردید. به دولت هفتم و هشتم برمیگردد. عزیزان بدانند ما در سال 65 - 66 به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدیم، بعد از برگشتن، 10 سال از زمان اعزام، تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم. سال 76-77. نگاه کنیم که چه میگیریم با این قضاوت ها. چه جهت گیری هایی را داریم تبلیغ میکنیم. نکند درگیر قضاوتهای شتاب زده ناشی از برداشت های عامیانه شویم.

    - اسلاید دوم را عرضه میکنم. استناداتی که به مقالات چاپ شده توسط ایرانیان در آی اس آی شده است. از سال 2000 که مقاله مان زیر یک استناد بوده، الان رسیدیم به این که به هر مقاله مان نزدیک 8 استناد می شود. غرور آفرین است. باید به همه آنها که این کار را کردند قدرشان را دانسته و تخطئه شان نکنیم.من مدافع برخور د علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.

    - آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است؟ رهبر انقلاب اخیرا فرمودند درباره کاربردی شدن علم اهتمام کنید. ریاست جمهوری چندین بار در این باره تاکید کردند.

    ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم. نتیجه آن باید تجاری سازی شود. در سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار فعالانه عمل کردیم. یکی از جامع ترین برنامه های مقاوم سازی را فراهم و برای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کردیم.

    قانون مترقی که عزیزان در مجلس در سال 87 به عنوان شرکت های دانش بنیان تصویب کردند سالها خاک میخورد. معلق بود در اختلاف بین معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم. دو شرکت تحت این قانون ثبت شده بودند. ما حکم و برنامه مان این است که باید به 20 هزار تا پایان برنامه پنجم برسانیم. ما اختلاف را برداشتیم، شیطان که از میان رفت، درست شد. اختلاف شیطانی است نباید بگذاریم اختلاف رخ دهد.

    اگر خطایی در اجرائیات از من فرجی دانا سر زده است، با اقرار به او و رفتن به سمت اصلاح، از نصایح مشفقانه نمایندگان عزیز استفاده میکنم.

    در سال 84 قریب 950 موسسه آموزش عالی داشتیم که تبدیل شده به بیش از 2500 موسسه. این به خودی خود شاید رو به جلو باشد. خواهش میکنم دوستان نگاهی دیگر به آن بیندازند.

    اگر نتوانیم گام های خود را برای کیفیت بخشی به موسسات که تاکید رهبری و ریاست جمهوری است برداریم، در آینده دچار مشکل می شویم. در آینده ایران اسلامی خود را نشان خواهد داد. ما باید نگران آن آینده باشیم. ما مورد قضاوت تاریخ قرار خواهیم گرفت.

    در غیرانتفاعی ها و در تعدادشان رشد بسیار زیادی داریم اما باید کیفی سازی شوند.

    تعداد دانشجویان دکتری ما به ازای هر عضو هیئت علمی از 4 به 7 رسیده است. آیا می توانند اساتید این کار را انجام بدهند و برسند؟

    همت می کنیم تا راه درست را برویم. مجموعه دانشگاه های ما نزدیک 1300 میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری در سالهای 90 و 91 بدهی داشته و دارند. این اثر فوری تر دارد بر چرخه تولید علم. همه آنچه در آزمایشگاه ها مصرف میشده از روی میزها حذف می شود با این روند. بعضا در دفتر کار من اشک در چشمشان حلقه می زند که یک دانشگاه کوچک ما 30 میلیارد تومان بدهی دارد.

    اجازه می خواهم با توجه به اینکه در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از جانب رهبر معظم انقلاب لقب گرفته است، اولین بخش از پاسخ های خود به موارد استیضاح را درباره مساله فرهنگ انجام دهم.

    فرجی دانا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در اول مرداد امسال در جمع دانشجویان گفت: از باب اینکه دوستان بدانند، می گویم، 2 بیانیه از تشکلی که همه ما قبول داریم به عنوان تشکل اصولگرا در دانشگاه یعنی بسیج دانشجویی.

    بیانیه اول در 31 تیرماه 88 در دانشگاه علامه طباطبایی داده شده و گفته شده "از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده‌های دانشگاه، تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سرشناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرّد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی همان استاد، تا تمرّد از دستور صریح رئیس‌جمهوری، تا به‌کارگیری متملّقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسندهای اجرایی، تا به کار بردن تهمت‌هایی که منافقین و امثالهم در مقابل مخالفینشان استفاده می‌کردند برای از میدان به در کردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهرالصّلاحش، تا کارنامه پُر‌اشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تا کارنامه پُراشکال‌تر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سرِ سالم به در برده بود در محیط دانشگاه، تا نگاه امنیتی به محیط دانشگاه، تا تخلّفات ریز و درشت اداری، تا مباح دانستن و دست یازیدن به هر وسیله‌ای –‌ازجمله تهدید و ارعاب و تطمیع و تهمت‌- برای خاموش کردن هر نوع انتقاد، تا انتقام‌گیری از هر منتقد، تا اعمال نفوذ در هر نهادی که امکانی داشته باشد برای کوتاه کردن دست تظلّم‌خواهی"

    این فضایی است که این تشکل دانشجویی در سال 88 درباره فضای دانشگاه علامه طباطبایی مطرح می‌کند.

    اما بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال 91 نیز در انتقاد به مدیریت دانشگاه می نویسد: در مقابل، آنچه رخ می‌دهد تسهیل برگزاری برنامه‌های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامه‌هایی نظیر نمایش مختلط در برنامه ی آیین ورودی‌های سال 90، تئاتر مبتذل "پابرهنه در پارک" در دانشکده ی ادبیات، برگزاری برنامه ی "شب چله" در دانشکده ی حقوق در ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامه ی "رخدادهای بزرگداشت عید نوروز" در دانشکده ی علوم و برنامه ی مچ‌اندازی بین هواداران تیم‌های استقلال، پیروزی و تراکتور تنها بخشی از این برنامه‌هاست. و ...

    آنچه اینجا گفته شده است آیا یک تذکر و سوال دریافت کرده است از نمایندگان؟

    - هماهنگی کامل با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی و ... داشتیم.

    - تلاش های جدی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی داشتیم که مورد غفلت نمایندگان قرار گرفته است.

    -عزیزی آمار داد 40 تشکل مجوز گرفتند، این آمار 18 تشکل است که 9 تای آن بسیج و جامعه و ... هستند و مسیر قانونی برای همه شان طی شده است.

    - هیئت 3 نفره که مجوز میدهد فقط 25 درصد اعضایش در دانشگاه های کشور عوض شده اند.

    - روسای دانشگاه ها فقط 58 درصدشان عوض شده اند.

    چگونه ادعا می شود که ما به تشکل های آشوب طلب میخواهیم مجوز بدهیم؟ می شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟

    2500 دفتر بسیج 231 تشکل جامعه اسلامی و جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامی و... حضور داشته اند.

    اسلایدی دارم که حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاه در 5 سال گذشته، اینها را مقایسه کرده است. درباره اعتراض های دانشجویی از سال 88 تا پایان تیر امسال، اگر کل اینها را 100 بگیریم در طول 5 سال، که البته سال 88 وضع ویژه ای بوده. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول 92، 5 درصد بوده نیمه دوم 4 درصد و نیمه اول 93، سه درصد بوده است. این افزایش داشته؟ آیا نشان نمیدهد که تحولات دانشجویان را به سمت ساختارشکنی نمی برد؟

    دانشجو در دوران جوانی است ممکن است اشتباه کند اما نباید برخورد جزمی کرد. دانشجویی که در 22 سالگی حکم سنگین انضباطی میگیرد می تواند ادامه حیات دهد؟

    اسلاید بعد، نسبت تحرکات تنش زای افراد از 88 تا 93، در سال 88، 43 درصد تحرکات بوده در سال 91، 18 درصد، و در دولت یازدهم 14 درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا میکنیم زیاد شده؟ از این سیاه نمایی چه حاصل می شود.

    نسبت تحرکات غیرقانونی بدون مجوز، در سال 88، 34 درصد بوده. در کل 92-93 به 20 درصد کاهش یافته. سال 91، 26 درصد بوده است. نشان میدهد کمتر شده است. آقای علی فضلی مصاحبه کرده و گفته شهادت میدهم که آرامترین فضا را در دانشگاه ها داریم.

    فرجی دانا رای اعتماد نگرفت

    پس از رای‌گیری در صحن علنی، نمایندگان با رای 145 موافق، رای 110مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای با مخالفت یا موافقت کردند.

    تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵:۲۷ | چهارشنبه, ۲۹ / مرداد / ۱۳۹۳
    اشتراک گذاری

    دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

    Leave a reply

    نام:: _REQ_FIELD
    _CF_EMAIL: غیر فعال
    وبسایت::
    دیدگاه: _REQ_FIELD