Print Friendly Version of this page pdf
نظرها: 0
0 0
  • (رتبه فعلی 3.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 5
  • وظایف اصلی واساسی هیئآت مذهبی چیست ؟

    عصر بهبهان : امروز با شنیدن نام هیئت ، اولین معانی ونشانه هایی که در اذهان متبادرومتجّلی می شود ، ماه محرم ، مجلس عزاداری ، پیراهن سیاه ، روضه خوانی وسینه زنی وزنجیرزنی است






    به گزارش خبرنگار عصر بهبهان ، شرح وظایف ومأموریتی که می توان برای یک هیئت مذهبی اصیل واسلامی وانقلابی تعریف نمود وازهیئات مدعی اصیل واسلامی وانقلابی بودن آن را مطالبه کرد ، خیلی فراتر از اینگونه مراسمات است . وشاید آنچه در صدر مطلب آمده ، جزو فروع وظایف ومأموریت های یک هیئت اصیل واسلامی وانقلابی باشد .

    شایان ذکر است که این یادداشت ، به منظور ارتقاء کیفیت مراسماتی که بصورت سنتی درماه محرم وصفر انجام می شود و بالا بردن محنوای  آنها وبصیرت افزایی به آن ؛ وهمچنین بسیط وگسترده معرفی کردن حوزه وحیطه مأموریت وشرح وظایف هیئت های مذهبی واینکه وظایف هیأتها ؛ محدود به ماه محرم وصفر ویا ماه مبارک رمضان نمی شود وهر 12 ماه سال وهر روز از 365 روز سال سال ، هیئت ها باید برنامه وفعالیت داشته باشند ، به رشته تحریر درآمده  است .

     همه می دانیم وخبرداریم که ، اولین مراسم عزاداری که بصورت رسمی وبا امنیت کامل پس از حماسه جاویدان عاشورا تشکیل واجرا شد ، مراسمی بود که توسط یزید ملعون در شام بعمل آمد . پس بنابراین صرف برگزاری مراسم عزاداری وبرسر وسینه زدن ، هنرنیست و واینگونه اقدامات ، کار وبرنامه ای نیست که امروز از هیئت های اسلامی وانقلابی انتظار می رود و مطالبه می شود .

    متآسفانه ، امروز در خیلی ازاشعار ومرثیه ها ومداحی ها وروضه ها ، به اندازه ای که به اسب سید الشهدا وقمر بنی هاشم وزور بازو وچشم وابروی شهدای کربلا سلام الله علیهما اجمعین ، پرداخته می شود ، به بُعد اصلی ، که عبارت است از : چیستی وچرایی واقعه عاشورا واهدافی که آقا اباعبدالله الحسین (ع) دنبال می کردند ، وآرمانهای مقدس واصول وارزشهایی که شهدای کربلا ، برای حفظ وپاسداری از آنها ، داوطلبانه وآگاهانه جان ومال وعزیزان خودرا فدا نموده اند ، توجه نمی شود .

    توحید به معنای واقعی وبا احتساب تمامی مراتب وانواع آن ، جامه عمل پوشیدن به کلمة الله وشعار توحید ( لا اله الالله ) یعنی نفی وترد عملی ، وابراز انزجاروتنفر واعلام برائت ازهرگونه مظاهر شرک ونماد سلطه فرعونی ، یعنی زیرسلطه وحاکمیت غیر خدا نرفتن( استکبار ستیزی ) ، یعنی مبارزه جدی فکری وعملی ، یا به تعبیری جهاد عقیدتی ونظامی با مظاهر ظلم وستم ( ظلم ستیزی ) ، وجلوگیری از سلطه وبرتری باطل بر حق ، ( حق مداری وحق گرایی ) بی تفاوت نبودن در برابر ظلم ظالم وگناهِ گناه کاران واشتباه خطا کاران ( امر به معروف ونهی از منکر ) اعلام دشمنی با دشمنان خدا واهل بیت ودوستی با دوستان خدا و اهل بیت ( تولا وتبری ) اطاعت بلاقید وشرط وعاشقانه قمر بنی هاشم (ع)  وراز سقاء شدن آن پهلوانی که بنا بر نقل های رسیده قدرت فیزیکی وضرب شمشیروزور وبازوی فوق العاده ای داشت وعلمدار سپاه بود (معرفت توحیدی ولایت مداری وولایت پذیری ) تشخیص ، شناخت وقبول ولایت ، بعنوان رکن رکین واصل اصیل وکلید قلعه ویا دژمستحکم توحید ، که در رفتار وولایتمداری یاران امام حسین (ع)  درشب عاشورا متبلور بوده است ؛ یکی دانستن دیانت وسیاست واعتقاد قلبی والتزام عملی به سیاسی بودن واقعه کربلا وحماسه جاویدان عاشورا ؛ که درفعل عدم بیعت وافشاگری سید الشهدا (ع) در برابر حکومت یزیدی واقامه نمازدر ظهر عاشورا ، که به بهترین وجه وشکل ممکن ، سیاسی وعبادی بودن قیام عاشورا به نمایش گذاشته شد ، رئوس دروسی است که از حماسه جاویدان عاشورا اقتباس و تحصیل شده وباید در هیئاتی  که عَلَمِ عاشورا وپرچم ولایت در سر در آن به اهتزاز درآمده مورد توجه قرارداده شود .

      نگارنده بر این باور است که ، فلسفه وهدف نهایی از تشکیل وثبت وفعال نمودن هیئآت مذهبی ، در دسترس همگان بودن مرکزی جهت آموزش وپرورش ، تدریس وتحصیل مسائل عقیدتی وسیاسی ونشر معارف اسلامی و تربیت دینی ، سیاسی و انقلابی اقشار مختلف ، حصوصاٌ نوجوانان وجوانان ، هر شهر ودیاری از این مرز وبوم است.

    حداقل وکف انتظاری که از این هیئت ها متصّور است ؛ منظور هیئت های اصیل اسلامی وانقلابی ودر یک کلمه هیئآت ولایی ، این است که ؛ افرادی که در مراسمات وبرنامه های هیئت شرکت می کنند ، به آسانی با فلسفه عاشورا واهداف اباعبدالله الحسین (ع) در قیام حود علیه حکومت فاسد یزید و همچنین چیستی وچرایی بیعت نکردن آن حضرت با حکومیت یزیدی ، ومیزان وفادارای وولایت مداری وولایت پذیری شهدای کربلا ، ووفواید ومحاسن امر به معروف ونهی از منکر ، وایضاً انواع معروفها ومنکرات وراههای صحیح واصولی مبارزه ومقابله با آنها ،  وسرانجام رموزدلدادگی به خدا وتزریق حبّ ولایت وعشق به اهل بیت (ع) و آموزش راه ورسم مقاومت و ایستادگی در برابر انواع سلطه های فرعونی وزیاده خواهی های دشمنان ،  وشناسایی وخنثی سازی انواع فتنه ها وبی اثر نمودن تحریم ها و تهدیدهای داخلی وخارجی واز قوه به فعل درآوردن دروس عاشورا که قبلاً به آنها اشاره شده است ، را آشنا شده ومعارف لازم را کسب وتحصیل نماید .

     از این رو مسئولیتی بس حساس و خطیر متوجه دست اندرکاران وهیأت امنای هیئات ، به ویژه روحانیون بزرگواری که در اینگونه هیئات فعالیت محوری دارند می باشد . چرا که وظیفه دارند یا خودشان اگر علم وتخصص آن را دارند ، ویا با دعوت از خطبای ولایی وارزشی ، قبل از اجرای مراسم عزاداری ؛ اینگونه اطلاعات وآگاهی ها را به افراد حاضر در مجلس با انجام سخنرانی ها وبرگذاری جلسات پرسش وپاسخ عقیدتی وسیاسی ، تزریق وانتقال دهند . تا انشاء الله عزاداری که قرار است انجام شود واشکی که قرار است ریخته شود ، همراه با بصیرت وبینش وفرقان باشد .

    امروز کار هیئات فقط این نیست که بنشینند وزیارت عاشورا ودعای کمیل وندبه بخوانند ، بلکه وظیفه دارند که قبل از قرائت این ادعیه ، درس های عاشورا را فراگیرند و زیارت عاشورا را با امروز جامعه تطبیق وتطابق دهند . وبالتبع عمر وعاص ها و ابوسفیانها ومعاویه ها ویزید ها وشمرها ومروانها وخولی ها وخوارج  زمان را بشناسند . واز آنها وکارهایشان برائت بجویند . ضمن اینکه  صد البته باید به حسین زمان خود معرفت کافی داشته باشند . واهداف قیام وفلسفه عاشورا را آموزش دهند و پیام های زیارت عاشورا را تفسیر وتشریح وتدریس کنند وفرازهایی از دعای کمیل و ندبه که باید توسط شیعیان مولا علی (ع) ومنتظران ندبه خوان ؛ فعلیت پیدا کند وجامه عمل پوشانیده شوند؛ را به خود ودیگران بیاموزند وبه آن عمل کنند . و هیئات باید در نقش مدرسه عقیدتی وسیاسی ومعارف اسلامی ظاهرشوند وبه فکر ارتقاء موقعیت علمی مدعوین خود در اصول عقاید ومعارف اسلامی و از همه مهمتر به فکر افزایش بصیرت سیاسی آن ها باشند .

    هیئتی که فقط هفته ای یکساعت ، به بهانه محفل هفتگی ، برای قرائت قرآن و ادعیه بدون هرگونه تحلیل سیاسی و بدون توجه به مسائل اجتماعی وسیاسی وفرهنگی که مبتلا به جامعه است ، فعال می باشد . هیئت هایی که  به روضه خوانها ومداحان می گویند ، امام حسین وعاشورا را سیاسی نکنید ، وبگذارید با گریه بر امام با او حال کنیم ؛ هرگز نمی توانند در انجام مأموریت خود موفق باشند . ودر قامت یک هیئت اصیل وموثر وکارگشا خودرا نشان دهند . بلکه چنین هیئتی ، به مرام ومنش سکولاریسم نزدیکتر است ؛ تا یک هیئت اسلامی که باید عَلَمِ اسلام ناب محمدی (ص) وولایت مطلقه فقیه در عصر غیبت امام معصوم (ع) بر سردر آن به اهتزاز درآمده باشد . وتردیدی نیست که در هر هیئتی که دارای رویکرد سکولاریسمی است ، بازهم قراعت قرآن وادعیه انجام می شود .

     آری وجه افتراق یک هیئت اسلامی وانقلابی با یک هیئت با رویکرد سکولاریسم ، در به روز بودن  فعالیت های سیاسی ومیزان دخالت ونقش آفرینی آنها در حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهر وبالا بودن بصیرت سیاسی وبینش دینی اعضای هیئت ومیزان ولایت مداری وولایت پذیری آنها است .

    رکن اصلی هیأتهای مذهبی ، سیاسی بودن آنها است . آن هم سیاست علوی نه سیاست اموی . سیاستی که مبتنی بر اطاعت بلاقید وشرط از ولایت ومنطبق بر شاخص هایی که خدا ورسول گرامی اش (ص) ومولا علی (ع)  ویازده فرزند معصومش علیهم السلام برای ما ترسیم فرموده اند .

    وای به حال علما و روحانیون و افرادی که در هیأتها مسئولیت قبول کرده اند ، ولی بخواهند از این راه بدون زحمت وتلاش و بدون انجام وظیفه برای خود احترام و اعتبار وآینده شغلی جمع کنند . این را من نمی گویم  ، این مطلب از خطبه معروف امام حسین (ع) [1]که به خطبه منا معروف است و خطا به علمای امت بیان شده اقتباس شده است. ( نقل به مضمون )

    هیئأت مذهبی وعلماء و روحانیون که نماد اسلامیت ومظهر جوانمردی و عدالت ولایتمداری هستند ، ودر نقش الگو دهی والو سازی برای دیگران ایفای نقش می کنند ، نباید از غیر خدا بترسند ، نباید در دلشان جایی برای غیرخدا وجود داشته باشد ، نباید در امر اطاعت از ولایت به خود تردید راه بدهند ، نباید امر به معروف ونهی از منکر را رها کنند ، نباید عشق به مال وفرزند و زرق وبرق دنیا ؛ چشمشان را کور کند ، چرا که تاریخ  شیعه آبستن حوادث تلخ ناشی از عدم رعایت این امور است . از جمله این حوادث حادثه سقیفه و واقعه عاشورا وفتنه 88 است .

    آری . اگر کسانی که امروز لباس مقدس روحانیت بر تن کرده و بر منابر تکیه زده اند و در حقیقت جای علما  مجاهدین فی سبیل الله را به خود اختصاص داده اند ، وکسانی که بعنوان امنای مردم ، در هیئأت مذهبی ومساجد جا خوش کرده اند ، اولاً خودشان و بعد دیگران را از حرام خواری و جمع آوری مال حرام ومشکوک منع وسپس امربه معروف نهی از منکر نکنند . وازغیر خدا بترسند وستمکاران ومفسدین را از اعمال زشتی که انجام می دهند ، منع ونکوهش نکنند ؛ ویا خدای ناکرده بخواهند به روش ابوموسی اشعری ها عمل کنند ، و مقام عظمای ولایت را تنها بگذارند ، بدون تردید باید در انتظار به قدرت رسیدن امویان دوران ، و تکرار واقعه عاشورا وبر نی رفتن سرحسین زمان بود .


    تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳:۵۰ | سه شنبه, ۱۱ / آذر / ۱۳۹۳
    اشتراک گذاری

    دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

    Leave a reply

    نام:: _REQ_FIELD
    _CF_EMAIL: غیر فعال
    وبسایت::
    دیدگاه: _REQ_FIELD