Print Friendly Version of this page pdf
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • پای صحبت مدیر گروه کوهنوردی همنورد بهبهان

گروه جدید کوهنوردی همنورد بهبهان بر فراز دنا

عصر بهبهان : عصر بهبهان: موفقیتها و افتخارات کسب شده در حوزه کوهنوردی برای شهرستان بهبهان آسان به دست نیامده و بیشترین سهم را در این رابطه ، کوهنوردانی دارند که بدون هیچ چشم داشتی و با صرف هزینه های شخصی صرفا به عشق این ورزش و علاقمندی به طبیعت پایه های اصلی تشکیل گروه های کوهنوردی و مشوقان مهمی برای حضور جوانان در این عرصه بوده اند .

ورزش مفرح کوهنوردی از جمله ورزش هایی است که به دلیل وجود طبیعت زیبا و دل انگیز شهرستان بهبهان و رشته کوه های با صلابت زاگرس مورد اقبال و علاقه ی بسیاری از شهروندان بوده است به همین جهت شهرستان بهبهان ازلحاظ ورزش کوهنوردی جزء پرتلاش ترین شهرهای ایران است که با تشکیل گروه های فعال کوهنوردی هر ساله ، صعودهای مختلفی به اقصی نقاط ایران و جهان داشته است . صد البته موفقیتها و افتخارات کسب شده در حوزه کوهنوردی برای شهرستان بهبهان آسان به دست نیامده و بیشترین سهم را در این رابطه ، کوهنوردانی دارند که بدون هیچ چشم داشتی و با صرف هزینه های شخصی صرفا به عشق این ورزش و علاقمندی به طبیعت پایه های اصلی تشکیل گروه های کوهنوردی و مشوقان مهمی برای حضور جوانان در این عرصه بوده اند . به همه پیشکسوتان این عرصه به ویژه هیئت کوهنوردی شهرستان بهبهان که اولین هیئت کوهنوردی استان نیز بوده است ، خسته نباشید عرض می کنیم .

بی تردید در این میان گروهی که با مدیریت صحیح و پشتکار فراوان ، خود را به یکی از فعال ترین گروه های کوهنوردی استان خوزستان تبدیل نماید، گروه کوهنوردی « همنورد» است که هیچ هفته ای را در یک سال گذشته بدون صعود پشت سر نگذاشته است . در همین رابطه با مدیریت گروه همنورد بهبهان دقایقی به گفتگو نشستیم  .

« رضــا رجـبی» از جوانان علاقمند و پرکار در عرصه کوهنوردی است که طی چند سال اخیر با ورود به این رشته ورزشی فعالیت مستمر خود را دنبال نموده و با تشکیل گروه « همنورد بهبهان» به منظور ترویج فرهنگ ورزشهای گروهی و همدلی با شعار سلامت جسم و اندیشه ، تلاش کرده گامی بلند در این زمینه بردارد . وی هدف اصلی گروه همنورد بهبهان را رسیدن به کمال و تعالی از دریچه ورزش را در رأس اهداف این گروه عنوان می نماید .

اخیرا گروه کوهنوردی همنورد بهبهان صعود های موفقی را به قلل مختلف ایران داشته که به برخی از این صعودها اشاره ای گذرا می کنیم . « گروه کوهنورد همنورد بهبهان» در یکسال اخیر بصورت منظم و پیاپی به قله های زیادی صعود کرده است که صعود به قله ی قاش مستان و قلات بزی از جمله ی آنهاست .

"صعود به بیژن 3 یا قاش مستان" و "قلات بزی"

1-بیژن 3 یا قاش مستان

دنا به واقع عروس قله های جنوب و جنوب غرب ایران و یکی از خوش منظرترین قلل ایران است که صعود به آن هر کوهنوردی را به سوی خویش می کشاند .این قلل که به لحاظ فنی از تنوع بسیاری برخوردار است هرساله پذیرای کوهنوردهای باتجربه ی ایرانی و خارجی است و طبیعت بی نظیر خویش را به رایگان در اختیار علاقمندان و عاشقان واقعی ورزش مفرح کوهنوردی قرار می دهد .

«قاش مستان » بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا می باشد . و در بین 5 قله ی مرتفع ایران است . رشته کوه مرکزی دنا که قاش مستان در آن قرار دارد بیش از 48 قله بالای 4000 متر دارد . طبیعت این منطقه در بیشتر ایام دارای برف در ارتفاعات و رودها و آب دره های عظیم و خروشان در پایین دست است و تنوع جانوری ، آنرا در زمره ی مناطق حفاظت شده دنا قرار داده است .

2-قله قلات بزی دنا

از دیگر قلل استوار دنا که صعود به آن تجربه و همت بالایی را می طلبد و مسیر دسترسی به قله سخت و پیچیده است ،«قلات بزی » است که در کنار « قاش مستان » یکی از مشکل ترین قله های دنا برای صعودند . از ویژگی ها و سختی های خاص صعود به قله قلات بزی ، وجود آبراهه های خروشان در مسیر صعود است که می بایست ناچارا از میان آن عبور و گاها نیز از آبشارهای مرتفع بالا رفت که در گزارش ذیل به طور کامل به آن پرداخته خواهد شد

گزارش صعود به قله 4300 متری قلات بزی

ساعت چهار روز دوشنبه 06/05/93 از بهبهان به سمت یاسوج حرکت کردیم و شب را در دفتر کار مهندس جوکار ( از همنوردان یاسوجی ) که امکاناتی چون آشپزخانه، حمام و . . . داشت را سپری کردیم و روز سه شنبه راس ساعت 6:30 دقیقه از یاسوج به سمت اصفهان حرکت کردیم، ساعت 8 به پل قره رسیدیم دقایقی را برای خرید نان و مایحتاج معطل شدیم ساعت 8:20 دقیقه از پل قره حرکت کردیم و یک ربع بعد به فرعی آسفالتی که سمت راست بود ( کنار یک پل کوچک ) رسیدیم سپس وارد آن فرعی شدیم، ساعت 8:50 به یک دو راهی رسیدیم که مسیر سمت راست را ادامه دادیم و به روستای زیبای سیور رسیدیم ماشینها را داخل روستا پارک کردیم و متوجه شدیم که مسیر را اشتباه آمده ایم و مسیر را دوباره تا دو راهی برگشتیم و این بار مسیر سمت چپ را ادامه دادیم ساعت 9:20 دقیقه به محیط بانی سیور رسیدیم و ماشینها رو در آنجا پارک کردیم و وسایل را برداشته سپس سوار بر وانت شدیم (15 نفر در وانت اول 14 نفر در وانت دوم - کرایه نفری 5 هزار تومان ) ساعت دقیقا 10 صبح بود که شروع به حرکت کردیم سپس ساعت 10:40 به کنار تنگه ورودی رسیدیم پس از مشخص شدن سرپرست و خوردن صبحانه مختصر ساعت 11 مسیر را به سمت پناه گاه شروع کردیم و از همان ابتدا با عبور از آب چشمه تا زانو همه خیس شدیم ( از قبل یک کفش اسپورت سبک برای عبور از آب در نظر گرفته بودیم ) راس ساعت 15 به آبشاری با ارتفاع حدود 10 متر رسیدیم و اول وسایل سپس تک تک اعضای گروه را با طناب به بالای آبشار انتقال دادیم (یک پانچو یا بادگیر برای خیس نشدن لباسها و داشتن کیسه پلاستیکی بزرگ برای گذاشتن کوله ها در آن الزامیست ) ساعت 16 بود که کلیه وسایل را بچه ها به بالای آبشار انتقال داده شدند پس از 10 دقیقه استراحت مسیر را ادامه دادیم و ساعت 17 برای نهار آماده شدیم تا اینجای مسیر فقط در تنگه ای که آب تا زانو بالا بود و دمای آن نسبتا سرد بود حرکت کردیم بعد از صرف نهار ساعت 18 مسیر را به سمت بالا ادامه دادیم که تازه شیب اصلی کوه شروع شد این شیب نفس گیر بعد از نهار نفس بچه ها را بند آورد اما کم کم بچه ها به آن شیب عادت کردند پس از گذشت 2 ساعت یعنی ساعت 20 به جایگاه کمپ شبانه رسیدیم چادرها را برپا کردیم که جای 6 عدد چادر بیشتر نبود و چشمه خروشانی که در کنار ما بود آب مصرفی مورد نیاز ما را تامین می کرد پس از استراحت و خوردن شام و چای ساعتی را کنار آتش با خواندن سرودهای محلی گذراندیم و آماده ی خوابیدن شدیم (تعدادی فقط در کیسه خواب و تعدادی در چادرها) راس ساعت 6 بیدار شدیم و از 29 نفر 11 نفر وسایل خود را آماده برای صعود کردن و مابقی در خواب ناز آرمیدند ساعت 6:40 دقیقه حرکت را شروع کرده و از همان ابتدا با صعود از شیب های بسیار تند مواجه شدیم این شیب ها تا زیر قله کم و بیش با همان درجه سختی ادامه داشت ساعت 11:40 دقیقه به قله رسیدیم و از بالای قله منظره بسیار زیبایی از سمت شمال، درختان و باغهای سیب و حتی کورسویی از شهر سمیرم نمایان بود و از سمت جنوب شهر سی سخت و در جنوب غرب کوه (نیر) نیز مشخص بود پس از خواندن دست جمعی سرود ای ایران و گرفتن عکس یادگاری به صرف صبحانه مشغول شدیم و بعد از 30 دقیقه وسایل را جمع کرده و به سمت پایین حرکت کردیم 30 دقیقه به سمت پایین را با شن اسکی پایین آمدیم سپس به منطقه ای با شیب کمتر و سنگ های درشت که به گفته بومیان همراه، ماوا خرسهای زاگرس بود رسیدیم و دقایقی را در آنجا استراحت کردیم به سفارش راهنما زیاد از هم دور نشدیم. یادم می آید که آن منطقه پر از گلهای بهاری بود که در میان آنها صدای زنبورهای عسل جلب توجه می کرد سپس مسیر را مجددا را به سمت پایین ادامه دادیم و به تکه برفی رسیدیم که حدود 200 متر طول داشت بر روی آن به حالت اسکی لیز خوردیم پس از گذشتن از برف مجددا به منطقه ای با شیب مناسب برای شن اسکی رسیدیم و حدود 1 ساعت را به سرعت به سمت پایین ادامه دادیم حدود ساعت 13:30 دقیقه به کمپ رسیدیم و با استقبال و تبریک همنوردان خواب آلود روبرو شدیم بعد از جمع آوری وسایل و چادرها ساعت 14 مسیر را به سمت آبشار ادامه دادیم که ساعت 16 به آبشار رسیدیم و طناب ها را دوباره وصل کردیم ( نیاز به یک گیره یا کارابین بر روی طناب الزامی است ) ساعت 16:45 دقیقه همه وسایل همنوردان به پایین آبشار انتقال داده شد و ساعت 17 برای صرف نهار توقف کردیم پس از صرف نهار مجددا مسیر را ادامه دادیم و راس ساعت 20 به وانت ها رسیدیم.

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷:۴۰ | چهارشنبه, ۲۲ / مرداد / ۱۳۹۳
    اشتراک گذاری

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...