• نظرها: 0
  • تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸:۳۰ | سه شنبه, ۱۵ / مرداد / ۱۳۹۲
  • در خبرهای ویژه
  • توسط عصر بهبهان
  • نمایش ها: 697
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • Print Friendly Version of this pageچاپ Get a PDF version of this webpagePDF

چه کسی مقصر مرگ مردم در دریاچه پشت سدهای کارون است؟/جدول اظهار نظر


عصر بهبهان :اشکال از قایقران و راننده و مردم محل است یا مشکل را باید در نداشتن جاده و سدسازی و پشت گوش انداختن مشکلات، جستجو کرد؟


چه کسی مقصر مرگ مردم در دریاچه پشت سدهای کارون است؟/جدول اظهار نظر

     

عصر بهبهان :اشکال از قایقران و راننده و مردم محل است یا مشکل را باید در نداشتن جاده و سدسازی و پشت گوش انداختن مشکلات، جستجو کرد؟


به گزارش عصر بهبهان به نقل از رهیاب نیوز،  8 سال پیش که آب سد بالا آمد، همه گفتند قرار است جاده ها و پل ها، آبادی های محل زندگی این مردم را به بقیه شهرها متصل کند، ولی هم اکنون اگر از آن روستاها عبور کنید، ناچارید بخشی از راه را سوار بر قایق و "دوب" طی کنید.

حتی برای رفتن به امامزاده مورد احترام مردم محل، سلطان ابراهیم هم باید پا بر قایقهای غیر استاندارد و کهنه ای گذاشت که هیچ ضمانتی برای سالم رساندن افراد به مقصد، نداده اند.

اشکال از قایقران و راننده و مردم محل است یا مشکل را باید در نداشتن جاده و سدسازی و پشت گوش انداختن مشکلات، جستجو کرد؟
واقعیت این است که عملیات اجرایی جاده ساحلی بین روستاها در منطقه روستاهای دنباله رود جنوبی دهدز (سادات، غریبی ها، شیوند و روستاهای اطراف آن) هشت سال پیش شروع شد و هنوز تمام نشده واکنون با غرق شدن این 12 نفرمشکلات مردم این حوالی، مشکل ملی شده، رئیس قوه قضاییه به دادستان کل دستور داده مسئله را پیگیری کند و هیات ویژه ای به خوزستان رفته اند تا مقامات محلی را به خط کنند تا بفهمند تقصیر کیست.


راستی، سهم وزارت نیرو که قرار بود یک ساله تمام پلها و جاده های تخریب شده را بازسازی کند و پل و جاده جدید بسازد، در این فاجعه کجاست، وزارتی که در 8 سال گذشته، وسیله ای بسیار قدیمی به نام بارج یا لنج، وسیله مسطح که دور تا دورش باز و بدون حفاظ است را برای جابه جایی ساکنان و وسایل نقلیه منطقه مصیبت زده روی رودخانه و دریاچه پشت سد در نظر گرفته. وسیله ای که نه بیمه است، نه نجات غریق و نه جلیقه نجاتی دارد و آنقدر کند روی آبهای عمیق سر می خورد که برای رسیدن به آن سوی رودخانه کارون بین 3 تا 4 ساعت زمان باید وحشت غرق شدن را تحمل کرد.


البته مسئولان محلی آب نیرو، اعلام کرده اند چون هنوز راه های جایگزین تخریب شده تکمیل نشده، "ترابری دریایی" برای حمل و نقل مردم منطقه فعال است. به گفته معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، مسئول این "ترابری دریایی" هم پیمانکار سد است که قرارداد او از طریق مناقصه و حضور شرکت‌های واجد شرایط و دارای گواهینامه بسته شده.


به گفته جعفری، البته پیمانکار موارد بیمه و کلیه نکات قراردادی را رعایت کرده، ولی مشخص نیست پس این حادثه چطور اتفاق افتاده. در ادامه، اظهارات مسئولان و چهره ها درباره مشکلات مردم آن سامان به خصوص نداشتن حمل و نقل ایمن و استاندارد و دلایلی که برای ضایعه اخیر و غرق شدن 12 نفر از اهالی گفته اند را می خوانید:

نام

عنوان/سمت

دلیل حادثه

خلاصه اظهارات

محمد رضا مهماندار

فرمانده پلیس راه کشور

بالا آمدن آب

این حادثه به هیچ وجه ارتباطی با جاده نداشته است و به دلیل بالا آمدن آب سد دو فروند لنج وظیفه جابه جایی اهالی روستا را برعهده داشتند که یکی از آنها دچار حادثه شد.

حجت الاسلام موسوی

امام جمعه ایذه

سهل انگاری مسئولان وزارت نیرو و استاندار خوزستان

به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و (برخی از) مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبتها و مشقت ها و رنج های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون ۳ و بی مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است.

حبیب‌الله جعفری

معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان

سهل انگاری راننده

راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج (دوبه)، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است

حجت‌الله درویش‌پور

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس

سهل انگاری وزارت نیرو

وزارت نیرو طبق تعهداتی که داشت بعد از احداث سد باید جاده و پل هایی که در جریان آبگیری دچار خسارت شدند، بازسازی می کرد که از انجام مسوولیت خود شانه خالی کرد. تعدادی مسئول سهل‌انگار در اقداماتی که بر عهده‌شان نهاده می‌شود به سردی رفتار می‌کنند و در مقابل تنها ضرر و زیان آن را مردم باید متوجه شوند. در خصوص تکمیل جاده نیمه‌تمام و رها شده این منطقه بارها تذکرات کتبی و شفاهی به مسئولان داده شده اما اقدامی صورت نگرفته است.

محمدرضا آملازاده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان

نقص فنی مینی بوس

مینی بوس حامل 16 سرنشین که برای جا به جایی بر روی یک شناور مستقر بود، به دلیل نداشتن ترمز دستی، با تکان شناور دچار عدم تعادل شده و به داخل رودخانه سقوط کرد.

سید شریف حسینی

نماینده مردم اهواز در مجلس

باید بررسی شود ولی تقصیرها گردن راننده نیفتد

چرا پس از نزدیک به ۹ سال از بهره‌برداری سد "کارون ۳" هنوز مسیر دسترسی روستاهای سادات حسینی و میراحمد احداث نشده.مشکل باید بررسی شود و در اسرع وقت گزارشی مبسوط از دلایل بروز چنین حوادثی به مردم داده شود، ولی باز هم راننده متوفی مقصر شناخته نشود.

جمشید بندر

بخشدار دهدز

سهل انگاری راننده مینی بوس

بر اساس بررسی های اولیه دلیل اصلی بروز این حادثه سهل انگاری راننده مینی بوس در بررسی میزان استحکام توقف خودرو روی عرشه دوبه و عدم استفاده از وسایل ایمنی اعلام شده است.

 

سیدجعفر حجازی استاندار خوزستان وزارت نیرو وزارت نیرو مسؤول ترابری و حمل و نقل ساكنان روستاهایی است كه به واسطه آبگیری سد كارون 3 به زیر آب رفته اند.

(چینش جدول بر اساس توالی دلایل اعلام شده از سوی مسئولان برای این حادثه بوده است)

امید سلیمی بنی


دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: _REQ_FIELD
_CF_EMAIL: غیر فعال
وبسایت::
دیدگاه: _REQ_FIELD

اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon