• نظرها: 0
  • تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲:۲۴ | چهارشنبه, ۲۶ / تیر / ۱۳۹۲
  • در خوزستان
  • توسط عصر بهبهان
  • نمایش ها: 622
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • Print Friendly Version of this pageچاپ Get a PDF version of this webpagePDF

برخی مدیران استان دارای مغزهای منجمدند!/در بودجه سال 91 انحراف بوجود آمد


عصر بهبهان :نماینده مسجد سلیمان اظهار داشت:برای ما مایه تاسف است که در طول سال گذشته همه تلاشمان در این بخش بود که به مغز منجمد بعضی از مدیران استان تلنگر وارد کنیم و به آنها یادآور شویم که حوزه مسئولیت آنها استان خوزستان می باشد و نه یک بخش خاص


رئیس مجمع نمایندگان خوزستان:
برخی مدیران استان دارای مغزهای منجمدند!/در بودجه سال 91 انحراف بوجود آمد
     
عصر بهبهان :نماینده مسجد سلیمان اظهار داشت:برای ما مایه تاسف است که در طول سال گذشته همه تلاشمان در این بخش بود که به مغز منجمد بعضی از مدیران استان تلنگر وارد کنیم و به آنها یادآور شویم که حوزه مسئولیت آنها استان خوزستان می باشد و نه یک بخش خاص



دکتر اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان،اندیکا،لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان چند روز پیش در جمع اصحاب رسانه استان حاضر شد و به ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع نمایندگان پرداخت.

 اسماعیل جلیلی اظهار داشت:فعالیت مجمع نمایندگان کار خود را در خرداد 91 آغاز کرد و در ابتدا تلاش مجمع نمایندگان این بود که به درک درستی از نیازهایی که استان با آن درگیر هست و برای توسعه و تعالی نیاز دارد تمرکز پیدا کند و نسبت به آنها برنامه ای را تدوین کند که در قالب چند محور اصلی بود.اولین بحث تاکید و تمرکز حوزه مدیریت ملی به فرصت هایی که در استان وجود دارد و به نوعی تبعیضی که در استان رخ می دهد در حوزه ملی روی آن حساسیت ایجاد شود و با این نگاه جلساتی را با وزرای محترم،ریاست جمهوری،معاون اول رئیس جمهور،ریاست قوه قضائیه،ریاست قوه مقننه داشتیم و در آنها دغدغه ها مطرح شد و چند محور اصلی مورد تاکید قرار گرفت.

-بحث تامین خدمات اولیه برای مردم در شهرهای استان خوزستان بود که در فاز بعد توزیع متناسب انرژی و بطور خاص آب برای شهرهای مختلف بود که مقاومت هایی در ابتدا شد ولی در نهایت آن را پذیرفتند.

-تلاش نمایندگان برای توجه مدیران استانی و تعامل با مدیریت ملی برای احقاق حقوقی که در استان وجود دارد در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور جلسات مستمری را با مدیران استانی برای شناخت راه هایی که میتوانیم از شرایط ملی به نفع استان بهره ببریم برگزار گردید.

این تلاش ها همه یک هدف داشت که ما بتوانیم در اولین سال برنامه و بودجه ملی که مجلس نهم نقش دارد و نمایندگان دور نهم نقش دارند واقعیت ها را در حوزه بودجه منتقل کنیم و این نگاه باعث شد که میزان اعتبارات ما از 2100 میلیارد به نزدیک 3000 میلیارد افزایش پیدا کند.علیرغم اینکه میدانید وضعیت دولت در حوزه افزایش اعتبارات بطور خاص در حوزه کمک دارایی ها روند کاهشی داشته و این اتفاق بزرگ در حوزه بودجه استان ناشی از همین تلاش ها و تعاملات بود.

-در بودجه سال 91 انحراف بوجود آمد

همانطور که میدانید در سال 91 بودجه با یک انحراف 40 درصدی مواجه شد که دلیل عمده آن عدم تحقق درآمدهای دولت در حوزه درآمدهای نفتی بود.از طرف دیگر درآمدهای دیگر مانند واگذاری شرکت ها،فروش اموال و واگذاری سهام آنها هم در دستور کار بود که خیلی از آنها تحقق پیدا نکرد بجز درآمدهای مالیاتی که در سال 91 حدود 86 درصد تحقق پیدا کرد و مقدار آن حدود 30 هزار میلیارد تومان بود که در کنار درآمدهای نفتی برای جبران فعالیت های عمرانی که برای کشور نیاز بود ناچیز بود.

-شاخص ها در بودجه گواه این موضوع است که دولت ناتوان و ناکارامد است

اما مشکل عمده که ما در حوزه بودجه داریم حجم زیاد اعتبارات هزینه ای دولت است،دولت خیلی بزرگ است من یک مقایسه انجام میدهم تا شرایط بهتر درک شود.در بخش هزینه ها در سال 91 برای انجام 13 هزار میلیارد کار عمرانی حدود 110 هزار میلیارد هزینه جاری شده است که نسبت آن 10 برابر است و این یعنی یک دولت ناتوان و ناکارآمد است

 

-به علت برخی بی تدبیری ها در حوزه اقتصاد 30 درصد از ظرفیت تولید بیکار شد

ما در سال 91 با نوسانات اقتصادی هم روبرو بودیم.وقتی تحریم ها اثر کرد و درآمدها کاهش پیدا کرد،یک سری بی تدبیری ها در حوزه اقتصادی باعث شد که واسطه ها رشد بکنند،اقتصاد زیرزمینی فعال شود و نوسانات شدید در حوزه منابع ارزی و پایه ای مانند طلا و فلزات گران بها یک شرایط سخت را برای تولید کننده بوجود آورد و باعث شد که 30 درصد از ظرفیت تولید بیکار شود.یعنی تعدادی از انسان ها بیکار شدند که برابر آمار رسمی و غیر رسمی حدود 350 تا 400 هزار آدم مشاغل خود را از دست دادند.

-تلاش کردیم که این اتفاقات را در استان مدیریت کنیم

این حوادث و اتفاقات تاثیر منطقه ای هم داشت و ما تلاش کردیم که این اثرات را در استان مدیریت کنیم.اما یک ناهمگونی در بین مدیران استان و قوه مقننه بود که ناشی از نوع نگاه رئیس جمهور محترم به تعامل بین قوا بر می گشت و از آنجایی که دولت به دلیل یکپارچگی که داشت و خودش را بی نیاز از ارتباط بین قوا و تعامل میدانست نتیجه اش هم این میشد که در سطوح پائین تر هم این عدم تعامل دیده شود.

-تلاش کردیم که از سفر هیئت دولت برای رفع نیازهای استان بهره ببریم

با وجود نگاه بدبینانه ای که نسبت به سفر هیئت دولت وجود داشت ما تلاش کردیم که از این ظرفیت برای پاسخ به نیازهای استان استفاده کنیم.به همین منظور جلساتی را با نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار محترم داشتیم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نیازهای اصلی استان را در حدود 10 محور خدمت هیئت محترم دولت و رئیس جمهور محترم ارائه کنیم.

-در جلسه به وزیر دادگستری گفته شد "خفه خون بگیرید"

در مورد اتفاقات جلسه هیئت دولت در استان باید عرض کنم که متاسفانه مدیریت جلسه توسط معاون اول رئیس جمهور خوب شروع نشد و بنده بعنوان رئیس مجمع به رئیس جلسه تذکر دادم.دلیل هم آن بود که مصوبات سه سفر قبل به راحتی روخوانی میشد و آنها تائید و تصویب میشدند در حالی که بسیاری از آنها عملی نشده بود و اتفاقا اولین کسی که اعتراض کرد وزیر دادگستری بود که نسبت به یکی از مصوبات اظهار داشت آنچه که شما گفتید در حوزه ای که من رفتم تحقق پیدا نکرده است و رئیس جلسه به ایشان گفتند:شما به چه حقی اظهار نظر میکنید که معنی عامیانه آن این است که "خفه خون" بگیرید لطفا.وقتی این اتفاق افتاد نمایندگان شهرهای مختلف گفتند که این اتفاق در حوزه انتخابیه ما هم رخ نداده است.انتظار این بود که رئیس جلسه بگوید که این موضوع را بررسی خواهیم کرد اما این اتفاق نیافتاد و ایشان خطاب به نمایندگان اظهار داشتند که ما شما را دعوت کردیم اما قرار نیست شما اظهارنظر بکنید.شما بعنوان موکلین ما از ما چه انتظاری داشتید؟

-تلاش میکنیم تا مجلس در مقابل لایحه دو درصد درآمدهای نفتی مقاومت نشان ندهد

بدلیل اختلاف امکاناتی که ما در استان داریم در قیاس با سایر استان ها بخصوص در حوزه زیر ساخت ها مثل خدمات عمومی،راه و.....در هیئت دولت مصوب شد که دو درصد از درآمدهای نفتی به خوزستان واگذار گردد که دو هفته پیش به مجلس ابلاغ شد و تلاش ما این است که رایزنی کنیم تا مجلس در مقابل این لایحه مقاومت نشان ندهد.

-مجمع تصمیم گرفت در انتخابات ریاست جمهوری موضع مشخصی را اتخاذ نکند

در بخش اعلام موضع در بحث انتخابات ریاست جمهوری تلاش مجمع این بود که موضع واحدی اتخاذ نشود و در نهایت تصمیم گرفته شد که هر کس بنا به اختیار خود انتخاب کند اما هدف در نهایت منافع استان باشد.

-تعلق گرایی مدیران استانی باعث عدم رشد بسیاری از شاخص ها در حوزه انتخابیه من شده است

مگر حوزه انتخابیه من(مسجدسلیمان-اندیکا-لالی و هفتکل) جزء استان نیست؟مگر مدیران استانی وظیفه ارائه خدمات به آنها را ندارند؟چه اتفاقی افتاده است که پس از 30 سال شاخص راهها در حوزه انتخابیه من 30 درصد باشد و در بقیه حوزه ها 60 الی 70 درصد و یا بیشتر باشد؟در حوزه بهداشت و درمان مگر دانشگاه علوم پزشکی پاسخگوی تامین سرانه بهداشتی و درمانی نیست؟ وقتی به موضوع برمیگردیم آن مسئولیتی که در مدیران استانی برای یک نگاه متوازن در توزیع منابع بایستی داشته باشیم را متاسفانه نمی بینیم.

-بعضی ها لیاقت مدیر استانی شدن را ندارند

آنجایی که میگوییم مدیران استانی در توزیع منابع تبعیض قائلند و این تبعیض ناشی از بی مسئولیتی آنها  در گرفتن این پست میباشد.این عملکرد نشان میدهد بعضی از مدیران لیاقت مدیر استانی شدن را ندارند یعنی باید مدیر بخشی شوند چون دارای نگاه بخشی هستند.

-مدیران استان دارای مغزهای منجمد هستند

برای ما مایه تاسف است که در طول سال گذشته همه تلاشمان در این بخش بود که به مغز منجمد بعضی از مدیران استان تلنگر وارد کنیم و به آنها یادآور شویم که حوزه مسئولیت آنها استان خوزستان می باشد و نه یک بخش خاص.شما شهرستانی مثل مسجدسلیمان را در نظر بگیرید عمر شهری آن 100 سال میباشد اما تا پارسال سیستم فاضلاب نداشت و حتی در برآوردها هم نبود و در ردیف های اعتباری هم نبود.

-مدیر کل گفت که معاونین ام من رو دور زدند

با مدیر کلی صحبت میکردم و از او پرسیدم چطور به عقل ات نرسید تو ردیف های بودجه ای برای این منطقه ردیف ببینی تا به فرض اگر بخواهیم برای آن منطقه بودجه ای بگیرم آن ردیف را دنبال کنیم.به من میگوید:آقای دکتر معاونین ام من رو دور زدند.خب انصافا این مدیرکل به درد مدیریت میخورد؟ یا مدیر کل دیگری را میگویم که شهرستانی نسبت به عملکرد تخصصی شما صفر میباشد اما روستایی که به آن تعلق داری بالای 100 درصد به آن خدمات دادی.انصافا این مدیر برای مدیر استانی شدن قابل اعتماد هستش؟هر جا که پاشنه کار ما در استان می لنگد مشکل در حوزه مدیریتی است.

-330 خانوار مسجدسلیمانی از مناطق آلوده نفتی جابجا میشوند

مناطق مختلفی از شهرستان مسجدسلیمان به دلیل تصاعد گازی و در معرض قرار گرفتن مخازن نفت و گاز آلوده شده اند و این آلودگیها هزینه های زیادی را بر سلامت روحی،روانی و حتی هویت شهری متحمل کردند.تصمیمی مبنی بر انتقال مناطق آلوده اتخاذ شد که در برآورد اولیه 11 هزار خانواده مشمول این طرح میشدند که براساس اولویت ها دسته بندی شدند و براین اساس از 11 هزار خانواده،پنج هزار خانواده مصوب شد که 1400 تا از آنها وارد فاز عملیاتی شد که 330 تا از آنها آماده واگذاری میباشد.

-در بودجه چیزی بعنوان پیش بینی گرد و غبار وجود نداشت

در بودجه ارائه شده از دولت چیزی بعنوان پیش بینی گردوغبار وجود نداشته بود که ما از درآمدهای ناشفاف دولت بخشی را جهت مقابله با آلودگیها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دادیم.

-بانک ها منابع خود را به سمت دلالی و پولشویی می برند

در حوزه اقتصاد بانک ما نسبتی تحت عنوان سپرده و تسهیلات داریم.رتبه سپرده گذاری استان خوزستان در کشور ششم و حدود 3/3 میباشد. اما در حوزه برخورداری از تسهیلات 3/2 کل کشور میباشد.بعبارت دیگر از 100 درصد سپرده گذاریهایمان در استان ما تنها 75 درصد تسهیلات میگیریم.اما همین نسبت در اصفهان حدود 97 درصد و در تهران حدود 110 درصد میباشد.در نسبت جمعیتی نیز در استان خوزستان به ازای هر نفر دو میلیون تسهیلات و در اصفهان پنج میلیون و در تهران حدود 18 میلیون و 300 هزار تومان میباشد.

در حدود 96 درصد از نقدینگی کشور که معادل 470 هزار میلیارد میشود در اختیار بانک ها قرار دارد و متاسفانه به جای اینکه این منابع واحدهای کسب و کار را تسهیل کنند،بیشتر منابع خود را به سمت دلالی می برند یعنی جایی که کمکی به رشد و توسعه نمی کند و بلکه پولشویی را افزایش میدهد.

-عملکرد استاندار ضعیف بوده است

وقتی شاخص ها را بررسی میکنیم و مشکلات را میبینیم ما نمایندگان مجلس عملکرد استاندار را ضعیف ارزیابی می کنیم.

-امکان برداشت از آب پشت سدها برای شرب و کشاورزی فراهم آمده است.

تنها در اندیمشک کمبود آب برای روستائیان وجود ندارد برای مثال در شهرستان اندیکا نیز که از وجود دو سد برخوردارند بسیاری از مردم از نعمت دریافت آب شرب محروم هستند.یکی از دغدغه های ما در سفر هیئت دولت تعیین تکلیف برداشت آب از دریاچه سدها بود که خوشبختانه برای آب شرب و کشاورزی موافقت شد که در حال حاضر از سد کارون 3 این برداشت آب شروع شده است و در مرحله بعدی سد شهید عباسپور و اگر مشکلی پیش نیاید این امکان برای کلیه شهرها بوجود خواهد آمد.

رهیاب

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: _REQ_FIELD
_CF_EMAIL: غیر فعال
وبسایت::
دیدگاه: _REQ_FIELD

اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon