• نظرها: 0
  • تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵:۳۹ | دوشنبه, ۲۴ / تیر / ۱۳۹۲
  • در خبرهای ویژه
  • توسط عصر بهبهان
  • نمایش ها: 734
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • Print Friendly Version of this pageچاپ Get a PDF version of this webpagePDF

تولید علم با دانشگاه های هندلی در خوزستان!


عصر بهبهان :بررسی وضعیت دانشگاه های خوزستان که مهمترین خاستگاه تولید علم در استان هستند نشان می دهد برخی از دانشگاه ها تفاوت چندانی با مدارس دوران نوجوانی دانشجویان ندارند بلکه فقط سردر ورودی آن ها نام دانشگاه را بر خود می بیند،قطعا دانشگاهی که آزمایشگاه ،کتابخانه ، سایت اینترنتی مجهز و اساتید پرحوصله و خلاق نداشته باشد تبدیل به مدارسی برای تقویت حافظه کوتاه مدت دانشجویان برای کسب نمره می شود


بررسی یک خبر،

تولید علم با دانشگاه های هندلی در خوزستان!

    

عصر بهبهان :بررسی وضعیت دانشگاه های خوزستان که مهمترین خاستگاه تولید علم در استان هستند نشان می دهد برخی از دانشگاه ها تفاوت چندانی با مدارس دوران نوجوانی دانشجویان ندارند بلکه فقط سردر ورودی آن ها نام دانشگاه را بر خود می بیند،قطعا دانشگاهی که آزمایشگاه ،کتابخانه ، سایت اینترنتی مجهز و اساتید پرحوصله و خلاق نداشته باشد تبدیل به مدارسی برای تقویت حافظه کوتاه مدت دانشجویان برای کسب نمره می شود

 

 

روز گذشته استاندار خوزستان در جلسه انجمن کتابخانه های استان به نکات قابل تاملی در حوزه تولید علم اشاره کرد، وی درخصوص میزان تولید علم در مراکز علمی و دانشگاهی استان اظهار داشت: با توجه به این که خوزستان 6.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد سهم نیم درصدی استان از بار علمی کشور قابل قبول نبوده و باید 6.5 درصد بار علمی کشور مربوط به خوزستان باشد.

 حجازی در ادامه افزود: تولید علم در استان بالاست ولی یک پراکندگی در بحث ناشران و مراکز دانشجویی وجود دارد نمی دانیم ظرفیت تولید علم ما چقدر است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: استانی که 251 هزار دانشجو و 6 هزار عضو هیئت علمی دارد باید میزان انتشار و چاپ کتاب در آن بالا باشد و این مسأله نیاز به آسیب شناسی دارد.

 

جدا از این که مطالب مطرح شده توسط استاندار محترم قدری ناهمگونی دارد باید اشاره کنیم که ازایشان به عنوان یک چهره دانشگاهی بعید است که تولید علم را فقط در چاپ کتاب ببیند چرا که تولید علم از نگاه متخصصان و صاحب نظران داخلی دارای آِیتم های دیگری غیر از کتاب هم است مانند:پژوهش بنیادی ومقالات علمی بکر،اختراع بین المللی،کارآفرینی و نوآوری،پژوهش های کاربردی،مجلات نمایه شده در مراکز معتبر بین المللی و... لذا ممکن است دلیل این بی اطلاعی از ظرفیت تولید علم در استان عدم توجه به مصادیق تولید علم باشد!!

 

همچنین متولیان امر دانش در خوستان برای تمام کسانی که می خواهند زحمت پژوهش و تحقیق را به خود بدهند باید بستری آماده کنند تا  با آرامش کامل به این کار بپردازند، نقل می کنند روزی پروفسور حسابی در کشوی میز آزمایشگاه خود در کشوری غربی با دسته چکی سفید امضاء مواجه شد؛ به گمان این که شاید مسئولان در صدد امتحان او هستند دسته چک را به مسئول خود تحویل داد و علت این رفتار را جویا شد.

جناب آقای مسئول به پروفسور حسابی توضیح می دهد که شما در حال تولید علم و کار آزمایشگاهی هستید بنابراین صحیح نیست هربار که به چیزی احتیاج داشتید برای دریافت بودجه به ما مراجعه کنید؛ این دسته چک با تمام برگه های سفید امضایش برای همین در اختیار شماست.

قطعا منظور از نقل این داستان ریختن کامیون پول بر سر پژوهشگران نیست بلکه ایجاد فضایی است که محققان و پژوهشگران به راحتی اقدام به تحقیق و پژوهش کنند نه اینکه هنوز بر سر این موضوع که آزمایشگاه ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد یا چمران است بحث و مرافعه داشته باشیم.

البته بررسی اجمالی وضعیت دانشگاه های خوزستان که مهمترین خاستگاه تولید علم هستند  نشان می دهد برخی از دانشگاه ها تفاوت چندانی با مدارس دوران نوجوانی دانشجویان ندارند بلکه فقط سردر ورودی آن ها نام دانشگاه را بر خود می بیند.

 قطعا دانشگاهی که آزمایشگاه ،کتابخانه ، سایت اینترنتی مجهز و اساتید پرحوصله و خلاق نداشته باشد تبدیل به مدارسی برای تقویت حافظه کوتاه مدت دانشجویان برای کسب نمره می شود

کمبود امکانات در برخی از دانشگاه های استان کاملا محسوس است که این امر قطعا در روند تولید علم در استان اثرگذار بوده است البته آن دسته از دانشگاه هایی نیز که دارای امکانات معتنا بهی هستند مملو از دانشجویان غیر بومی اند

قطعا این مساله مورد قبول است که نظام آموزش و پرورش به عنوان مقدمه حضور دانشجویان در دانشگاه هم در این موضوع دخیل است ولی مطلب این است که دانشجو پس از ورود به دانشگاه هیچ تغییر خاصی نسبت به مدرسه احساس نمی کند مگر در 2مساله اول زمان برگزاری کلاس دوم اختلاط پسر و دختر در کلاس!!

لذا با شرایط موجود قطعا نباید منتظر معجزه در حوزه تولید علم باشیم و دلمان را به داشتن 250هزار دانشجو خوش نکنیم که به نوعی آب در هاون کوبیدن است...

 

 

 

نجف آبادی

 رهیاب

 

 

 


دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: _REQ_FIELD
_CF_EMAIL: غیر فعال
وبسایت::
دیدگاه: _REQ_FIELD

اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon