• نظرها: 0
  • تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶:۳۶ | شنبه, ۲۲ / تیر / ۱۳۹۲
  • در تحلیل و گزارش
  • توسط عصر بهبهان
  • نمایش ها: 814
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • Print Friendly Version of this pageچاپ Get a PDF version of this webpagePDF

حجاب از مولوی تا مطهری؛ از روزنامه‌نگار آمریکایی تا اندیشمند آلمانی!


عصر بهبهان :بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که حجاب یك ˝فرهنگ جنسی˝ است كه سبب گرم واقع شدن غریزه جنسی در سطح یك جامعه و هدایت ارضای آن در قالب خانواده می‏شود.


چرا می گوییم حجاب؟!

حجاب از مولوی تا مطهری؛ از روزنامه‌نگار آمریکایی تا اندیشمند آلمانی!

    

عصر بهبهان :بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که حجاب یك ˝فرهنگ جنسی˝ است كه سبب گرم واقع شدن غریزه جنسی در سطح یك جامعه و هدایت ارضای آن در قالب خانواده می‏شود.


جودیت میلر خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز طی مقاله‌ای با عنوان "زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه می‌یابند” با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب می‌نویسد: «چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟ پاسخ آن در ارمغان‌هاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن و مرد آن تقدیم کرده‌اند.پوشش(حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شده‌اند درامان بماند.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همچنین متفکر شهید استاد مرتضی مطهری در کتاب«مسئله حجاب» زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت می‌داند و می‌گوید: «حیا و عفاف و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع ابهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. زن باهوش و با یک حس مخصوص بخود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده زور و بازوی مرد برنمی آید و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است. دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.»

در این راستا  میتوان مثل لطیف مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر برجسته کشور را مورد تاکید قرار داد که در تاثیر حریم و حائل میان زن و مرد در افزایش قدرت و محبوبیت زن و همچنین در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق می آورد: «مرد و زن را به آب و آتش تشبیه می کند، می گوید مَثَل مرد؛ مَثَل آب است و مَثَل زن؛ مَثَل آتش، اگر حائل از میان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه می کند و آن را خاموش می سازد، اما اگر حائل و حاجبی میان آن دو برقرار گردد مثل اینکه آب را در دیگی قرار دهند و آتش در زیر آن دیگ روشن کنند، آن وقت است که آتش آب را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اندک اندک او را گرم می کند و احیانا جوشش و غلیان در او بوجود می آورد، تا آنجا که سراسر وجود او را تبدیل به بخار می سازد.»

جامعه شناسان دینی معتقدند؛ مرد برخلاف آنچه ابتدا تصور می رود، در عمق روح خویش از ابتذال زن و از تسلیم و رایگانی او متنفر است. مرد همیشه عزت و استغناء و بی اعتنایی زن را نسبت به خود ستوده است .یعنی عشق در زمینه فراقها و دست نارسی ها می شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد می یابد.

امروز یکی از خلأهایی که در دنیای اروپا و آمریکا وجود دارد خلأ "عشق" است. در کلمات دانشمندان اروپائی زیاد این نکته به چشم می خورد که اولین قربانی آزادی و بی بند و باری امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی است. در جهان امروز هرگز عشقهایی از نوع عشق‌های شرقی از قبیل عشقهای مجنون و لیلی و خسرو و شیرین رشد و نمو نمی کند.

از داستان های اساطیری ایران که نمونه های ان در بالا گفته شد چنین بر می آید که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترسی مرد تا کجا پایه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نیاز مرد را به آستان خود فرود آورده است! قطعا درک زن این حقیقت را در تمایل او به پوشش بدن خود و مخفی کردن خود به صورت یک راز، تاثیر فراوان داشته است.

در این زمینه نشانه بودن «حجاب» برای «عفاف» گریزناپذیر است. پوشش، نشان عفاف است زیرا که عفّت و حیا، خصلتی انسانی است كه تاریخ بر نمی‏‌تابد و مورد پذیرش تمامی انسانها بود، و هست. و انسان‌های بزرگ و ادیان آسمانی نیز بدان توصیه كرده‏‌اند. در شریعت اسلامی نیز بر آن تأكید فراوان شده است. همین خصلت انسانی یكی از فلسفه‏‌های اصلی پوشش آدمی بوده است.

خانم «هایكی» از شهر «اولدنبورگ» آلمان فارغ‏‌التحصیل رشته اقتصاد و علوم اجتماعی از دانشگاه Oldenbury می‏‌باشد وقتی مسلمان می‌شود مصاحبه ای انجام می‌دهد و می‌گوید: « اوایل بدون حجاب بوده‏ام، ولی به نتایجی رسیدم و قانون حجاب را نیز در اسلام پذیرفتم. من مطالعات زیادی داشتم. در این خصوص با مطالعات دوره‏ای به این نتیجه رسیدم كه سلامت خانواده و جامعه در گرو پیدا شدن قانون یا اصل حجاب است. ترویج مصرف‏‌گرایی و مسایل جنسی و سكسی و عرضه زیبایی‌های زن در این راستا منجر به انحراف انسان از مسیر اصلی زندگی‏‌اش می‏‌شود. در جوامع به اصطلاح آزاد كه تبلیغات مداوم، زنان را به سوی جلوه‏‌گری و عرضه و نمایش خویش می‏كشد و زیبایی‌های زن مرتب از طریق رسانه‏‌ها به جامعه عرضه می‏شود، در مردان كه از احساس جنسی قوی‏‌تر برخوردار هستند یك نوع احساس عدم رضایت نسبت به همسر خودشان به وجود می‏‌آورد و همسرشان نمی‏‌تواند آنان را ارضا كند. عرضه انواع مختلف جلوه‏‌های زنان، آنان را از همسران خویش سیر كرده و در نتیجه به دنبال شخص دیگری می‏‌روند. حجاب محدودیتی در زمینه سلامت روانی جامعه و خانواده بوجود می‏‌آورد. البته حجاب، هم بایستی در لباس باشد و هم در رفتار. تغییر صفات بد گذشته و یادگیری صفات اسلامی و ارزش‌های اخلاقی و انسان‏دوستی، كمك به دیگران و هزاران نكته اخلاقی دیگر از این قبیل هستند.»

بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که حجاب یك "فرهنگ جنسی" است كه سبب گرم واقع شدن غریزه جنسی در سطح یك جامعه و هدایت ارضای آن در قالب خانواده می‏شود. نقش حجاب در حفظ نشاط جنسی  مقاله ای است که ابراهیم فیاض، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران مطرح کرده است و بیان میکند: «به همین دلیل امروزه شرق به علت محور قرار دادن ارضای جنسی و حجاب، جنسی‏‌تر از غرب قرار داده شده است و تاریخ شرق و غرب نیز مؤید مسئله است و شاید به همین دلیل است كه عرفان شرقی در هند و عالم اسلام به زبان جنسی بیان می‏شود؛ مثل شعر حافظ و ابن عربی كه فص محمدیه را فص نكاحیه و جنسی نامیده است؛ به همین دلیل است كه معنویت از جنسیت جدا نیست و حجاب علاوه بر حفظ كرامت انسانی، سبب رشد انگیزه جنسی در جامعه و نیز رشد نشاط جامعه اسلامی می‏شود، بدون آنكه به سستی و لهو و لعب دچار شود.»

یک سوالی از سفیر فرانسه پرسیده شد که زنان فرانسه تحت تاثیر جواب آن قرار گرفتند این سوال استراتژیک ،این است  که شما چرا خلاف قانون اساسی‌تان با حجاب مخالفت میکنید؟ «وی پاسخ داد:حجاب یک نوع پوشش نیست بلکه بیرقی است برای یک مکتب برای یک دین که آن دین مبنایش مخالفت با هوای نفسه ،تمدن غرب مبانیش موافقت با هوای نفسه اگر بشود نشان دهید که یک دختر یا یک زن می خواهد با هوای نفس خود مخالفت کند. دلش می‌خواهد با دلم می‌خواهدهای خودش، مخالفت کند آغاز فروپاشی تمدن غرب است.»

فلسفه حجاب را می‌توان در این جمله یافت که:حجاب به عنوان یک ارزش دینی اجباری نمیشود بلکه بخاطر حقوق مردم است (حقوق روانی مردم)که اجبار میشود و این نوعی حق الناس است.

رحم و شفقت در حجاب مطرح است ،کسی که حجاب را رعایت میکند نسبت به دو قشر شفقت نشان می دهد، اول نسبت به دخترهای دیگر که آنها را به چالش نمیکشد و آنها را به رقابت های بی ارزش نمی‌کشاند. خانمی که اهل رحم و شفقت است و کوچکترین حیا و نجابتی درونش وجود دارد می‏‌بیند نزدیک شدن اش به یک خانواده باعث می شود مرد آن خانواده نسبت به همسر خود دلسرد می شود به سرعت خودش را جمع می کند. اصلا دین هم اگر در میان نباشد متین تر رفتار می کند. دومین گروهی که مورد شفقت قرار میدهد مردان است که ذهنشان را درگیر نمی کند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نشست اهالی قلم با موضوع حجاب و عفاف مسئولیت کنترل ارتباط میان زن و مرد برعهده زنان می‌داند و حجاب را مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان ذکر می‌کند و می گوید: «تا زمانی که در زمینه حجاب با غرب شاخ به شاخ نشویم کارمان درست پیش نمی‌رود، باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان با مبنای فرهنگ غرب کنار آمد. افرادی که تلاش کرده‌اند از طریق مماشات با فرهنگ غرب کنار بیایند کار اسلام را عقب انداخته و در آن خدشه ایجاد کرده‌اند.»

حجاب، یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی نشان و پنهان بدان پرداخت بلکه انتخابی علنی  و جدی و آشکار است ، محمدرضا زائری در بخشی از پیشگفتار کتاب " حجاب بی حجاب" ادامه می‌دهد که: معنا و مفهومی گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده ای نیز بر آن مترتب می شود. حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف، اقتضا می کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود و چه در مقام پژوهش و چه در مقام آسیب شناسی و سیاست گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویه حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.


دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: _REQ_FIELD
_CF_EMAIL: غیر فعال
وبسایت::
دیدگاه: _REQ_FIELD

اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon