Print Friendly Version of this page pdf
نظرها: 0
0 0
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • به بهانه سالروز تخریب بقیع /

    تشیّع ؛ اسلام سَلَف به قلم استاد قنبریان / متن

    عصر بهبهان : اولین مدفون بقیع ، عثمان بن مظعون صحابه پیامبر و برادران دینی علی(ع) بود که در سال دوم هجری به دستور پیامبر(ص) در بقیع دفن شد و البته بعد ها مدفونین در بقیع از صحابه به ده هزار نفر رسید.




    (حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان )


    اگر به شما بگویند مذهب شما (تشیع) خروج از اسلام سلف و اولیه است ، چه می گویید؟!


    بیفزایند که اسلام اولیه قرآن داشت نه مفاتیح ! نماز داشت نه زیارت ! مسجد داشت نه حرم ! دعا داشت نه توسل ! سجود داشت نه تبرک ! چه جوابی دارید؟!

    از قضا عده ای بنام سلفی شما شیعیان را به همین جرم تکفیر می کنند و به قتلتان فتوا می دهند!

    *اسلام سَلَف و زیارت !

    آیا در اسلام اولیه زیارت هم بود ؟!

    آری.


    1-     پیامبر (ص) و خلفای اول (از ابوبکر تا معاویه ) سالی یک بار شهدای احد را زیارت می کردند .


    پیامبر (ص) زیارتی مأخوذ از قرآن هم آنجا می خواند : " سلامٌ علیکم بِما صبرتم فَنِعم عُقبی الدار " ( علامه سمهودی (مدینه شناس بزرگ سنی) در کتاب وفاء الفاء ج3 ص932 . ابن ابی الحدید شرح نهج البلاغه ج15 ص40)


    2- زیارت هرشب پیامبر (ص) از بقیع .


    اولین مدفون بقیع ، عثمان بن مظعون صحابه پیامبر و برادران دینی علی(ع) بود که در سال دوم هجری به دستور پیامبر(ص) در بقیع دفن شد و البته بعد ها مدفونین در بقیع از صحابه به ده هزار نفر رسید.

    پیامبر (ص) "هر شب" به بقیع می رفت و زیارت می خواند : " السلام علیکم یا اهل القبور یغفر الله لکم و انتم لنا سلف و نحن بالأثر " سنن ترمذی ج2 ص 258 )

    به همسرش عایشه نیز زیارتی برای شهدا و مدفونین بقیع آموزش داد : السلام علی اهل الدیار من المومنین و المسلمین و یرحمهم الله المستقدمین منا والمستأخرین و انا ان شاءالله للاحقون " ( ابن شبه / تاریخ المدینه ج 1 ص 89 )


    3- غیر از پیامبر (ص) ، خلفاء صدر اسلام نیز سیره پیامبر (ص) و مسلمین در زیارت را رعایت می کردند .


    غیر از سالی یکبار زیارت احد ، وقتی خلیفه دوم فلسطین کنونی را فتح کرد و وارد شهر خلیل و بیت اللحم شد به زیارت رفت ! الخلیل بخاطر ابراهیم خلیل الرحمان بدین نام نامیده شده  و نزد یهودیان و مسیحیان محترم بود . ابراهیم (ع) ، اسحاق(ع) و یعقوب (ع) آنجا دفن شده و دارای مقبره و زیارتگاه بودند . بیت اللحم هم مدفن و مقبره و زیارتگاه داوود(ع) و سلیمان (ع) بود. خلیفه دوم وقتی آنجا رفت دستور تخریب آن مزار ها را نداد بلکه در آن زیارتگاه ها وارد و نماز خواند. (تاریخ طبری ج3 ص405)


     4- سیره مسلمین در زیارت رجبیه اُحد

    چنانچه اشاره شد پیامبر(ص) سالی یکبار به زیارت اُحد می رفت . به تأسی او مردم نیز سالی یکبار شهدای اُحد را زیارت می کردند . به احتمال قوی پیامبر(ص) نیز در ماه رجب که عمره ی مؤکدی دارد در راه زیارت بیت الله الحرام ، شهدای اُحد را زیارت می کرده است . در قرون بعد این زیارت از سوی مسلمین بخصوص اهل مدینه و طائف و مکه بشکل یک سیره مستمره در آمد بطوری که از اول رجب تا 15 رجب در جوار حرم حمزه سیدالشهداء چادر هایی برپا می کردند و برای زیارت جمع می شدند . این سنت تا قبل از تخریب مقابر و حرمها توسط وهابیان ادامه داشت.

    لبیب بتنونی مصری از این ماجرای سالانه با شکوه عکسی قدیمی در کتاب رحلة بتنونی ص345 منتشر کرده است.

     

     

     

     

     

     

     

     

     *نتیجه :

    پس زیارت در برنامه روزانه و سالانه  مسلمین صدر اسلام و اسلام سَلَف بوده است و این سیره تا همین اواخر هم استمرار داشته است . لذا عمل شیعیان منطبق با اسلام اولیه است نه مدیان سلفی گری در امروز .

    *اسلام سَلَف و حرم !

    آیا در اسلام سلف مقبره و بارگاه و زیارتگاه بوده است یا شیعیان چنین بدعتی گذاشتند ؟!

    آری داشته اند !

    1-پیامبر(ص) در کجا دفن شد؟ یک بیابان و زمین خالی یا یک حجره مسقف؟

    واضح است در حجره خویش دفن شد پس خود پیامبر(ص) دارای قبری با مقبره و سقف بوده است.

    2- پس از او هم خلیفه اول و دوم هم در کنار او دفن شدند و کسی شبهه شرک نکرد !

    3- قبل از پیامبر(ص) نیز برخی بزرگان مدینه در مقبره های خانوادگی دفن می شدند . از جمله خود پیامبر(ص) فاطمه بنت اسد (مادر علی(ع) ) را در خانه عقیل (فرزندش) دفن کرد و از آنروز خانه عقیل مقبره خانوادگی بنی هاشم شد : امام مجتبی (ع) ، امام سجاد (ع) ، امام باقر (ع) . خانه عقیل در جوار بقیع بود همان جا که پیامبر (ص)  در کنار دیوارش هر شب زیارت نامه می خواند .

    پس از امام باقر(ع) خانه عقیل جزء بقیع شده و داری صحن و مسجد شد ! و جالب اینکه باز هم از بنی هاشم آنجا دفن می شد . وقتی امام صادق (ع) انجا دفن شد (148هجری) دیگر آنجا یک مقبره ی خانوادگی نبود  بلکه داری صحن و مسجد شده بود . اما هیچ مسلمانی (شیعه و سنی) آن را شرک نخواند .

    4- بالاتر اینکه اساسا مسلمین صدر اسلام به پیروی از قرآن مزار اولیاء خدا را مسجد می خواندند مثلا ابن زباله درباره ی صحن و بارگاه شهدای احد نوشته : " قبر حمزه در داخل مسجد است "

    مقبره ائمه بقیع هم حالا کاملا محراب و مسجد داشت ( سمهودی وفاء الوفاء ج3 ص916 )

    می پرسید مسلمین از کجای قرآن چنین استفاده ای کردند که حرم اولیاء را مسجد بنامند و نمازگزاران در آن را نه تنها شرک ندانسته بلکه موجب تقرب بدانند؟!

    می گویم از آیه 21 سوره کهف . وقتی بر سر اصحاب کهف بحث شد قرآن می فرماید این نظر غالب شد که بر آنها " مسجدی " بسازیم ( لنتخذنّ علیهم مسجدا ) .

    و قرآن این نظر را تایید می کند . اگر مسجد در جوار قبور اولیاء ناصواب بود قرآن حتما در ابطال آن سخن می گفت و آنرا تقریر و تایید نمی کرد .

    پس در اسلام اولیه هم مسجد بود لذا از زمان هارون الرشید بر آن مقابر و مساجد و بارگاه رفیع بنا شد و قرنها باز سازی شد تا آخرین بار که مقبره ی8 ضلعی ائمه بقیع بنا شد و توسط و هابیون در این اواخر ویران شد.

     

     

     

     

     

     

     

     *اسلام اولیه و تبرک !

    آیا اسلام تبرک داشت یا این بدعت شیعیان است؟!

    غیر از تبرک گرفتن از آب وضوی پیامبر(ص) و تبرک بردن موی او در موسم حج که بسیار نقل شده از خاک حرم حمزه سید الشهداء به قصد استشفاء تبرک برده می شده است.

    جالب اینکه فقهای اهل سنت عمدتا انتقال خاک و سنگ مکه و مدینه را بخاطر تقدس این دو شهر جایز نمی دانند جز خاک تربت حمزه سیدالشهدا(ع) بقصد استشفاء .

     

     

     

     

    علامه سمهودی می نویسد : " مسلمانان در طول قرنهای متمادی این تربت را برای استشفاء و مداوای سردرد به شهر و دیار خود حمل می کردند " ( وفاءالوفاء ج1 ص 116 وص117)

    دلیل فقها موافق سیره مسلمین صدر اسلام است.

    قابل توجه اینکه تا قبل از تسلط وهابیون ، سیره تبرک به تربت حمزه سیدالشهداء(ع) از سوی جهانگردان غربی و عربی(مثل احمد بن یکوت، ابن فرحون و...)گزارش شده است.

    *نتیجه : پس تبرک نیز جزء برنامه اسلام سلف بوده است لذا سنت شیعیان بر تبرک گرفتن از تربت حسینی منطبق با اسلام سلف است و مخالفان آن از اسلام راستین دور شده اند . 

    (برای کسب اطلاعات دقیق تر وکامل تر از حرم ائمه بقیع به کتاب تاریخ حرم ائمه بقیع و آثار دیگر در مدینه منوره از محمدصادق نجمی رجوع شود)

     

     

     

     

     

     

    تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰:۳۴ | شنبه, ۳ / مرداد / ۱۳۹۴
    اشتراک گذاری

    دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

    Leave a reply

    نام:: _REQ_FIELD
    _CF_EMAIL: غیر فعال
    وبسایت::
    دیدگاه: _REQ_FIELD